Fietspaden kunnen duurzamer

Fietspaden kunnen duurzamer

Uit onderzoek blijkt dat fietspaden duurzamer kunnen en dan bovendien veiliger worden.

Fietsen is een duurzame manier van transport en dat kan nog beter, blijkt uit onderzoek van Tauw en Goudappel Coffeng.

Beide organisaties hebben samen een concept voor een duurzaam fietspad ontwikkeld. Zo kan de duurzaamheid van een fietspad onder meer worden vergroot door hergebruik van asfalt, geïmmobiliseerd baggerspecie als fundering, een klimaatneutrale lichtmast en de toepassing van Warmte Koude Opslag (WKO) om gladheid te voorkomen. Om deze opties ‘tastbaar’ te maken is een schets gemaakt met daarop een weergave van deze innovaties.

Volgens Tauw levert ook de toepassing van gerecycled glas in asfalt duurzaamheidsvoordeel op. Uit onderzoek zou blijken “dat glas in asfalt in combinatie met lage lichtmasten een energiezuinig alternatief kan zijn voor regulier asfalt met standaard openbare verlichting.”

Lees ook

Omgedraaide haaientanden

Tot voor kort kwam dit alleen voor op de Amstelveenseweg bij het Vondelpark: overstekende fietsers krijgen voorrang van fietsers van rechts. Wij pleitten er al langer voor om dit vaker te doen. De gemeente deed een proef en nu de uitslag positief uitpakt, wordt het breder ingevoerd.

Veilig fietsen kan niet zonder meer veilige ruimte

Hoe breed moet een fietspad zijn? Volgens de gemeente moeten gewone fietspaden bij voorkeur minstens 2,50 meter breed zijn;...

De missende ketting van Noord

Wanneer reisde u voor het laatst met het Distelwegveer? Dat is een vraag die ook veel Noorderlingen niet zo...