Nieuws

Hieronder het volledige overzicht van nieuwsartikelen

Terrassenbeleid moet ook over fietsers gaan

Niet alleen bewoners, voetgangersorganisaties en de VVAB protesteren tegen het voorgenomen terrassenbeleid van de gemeente, ook de Fietsersbond is er niet gelukkig mee. Bij de gemeente blijkt men te weinig oog te hebben voor het feit dat de toenemende...

Zienswijze Vernieuwing Station Lelylaan

De gemeente gaat de onmiddellijke omgeving van Station Lelylaan vernieuwen. Het meeste in die plannen betekent een verbetering voor de fietsers, maar we maken ons zorgen over het verdwijnen van de fietsoversteek van de Lelylaan onmiddellijk ten oosten van...

Waarom is de Fietsersbond tegen een helmplicht?

Bij het invoeren van een helmplicht, zo blijkt uit het buitenland  en uit vragen aan de Nederlanders, gaan mensen minder fietsen. De invoering van de helmplicht op de brommer in de jaren zeventig decimeerde het aantal brommers. Zelfs...

Honderd jaar Kinkerstraat

De komende anderhalf jaar krijgt de Kinkerstraat een nieuwe inrichting. Onder het motto ‘meer ruimte voor voetgangers en fietsers’ gaat de straat grondig op de schop. Aanleiding voor een ‘geschiedenis in beelden’. Het beeldverhaal van de Kinkerstraat is ook...

Heisteeg verloren voor de fiets?

De smalle Heisteeg knelt al jaren als plusnet-voetganger en hoofdnet-fiets. Omdat het Singel tussen het Spui en de Heisteeg wegens een autoverbod vanaf het Koningsplein vrijwel autovrij geworden is, denken ambtenaren van het stadsdeel dat de tijd rijp is...

Riding fast? Hit the road!

Fietsersbond Amsterdam dingt mee in de prijsvraag van Amsterdam Bike City (ABC) Innovatielab. De Amsterdamse Fietspaden gaan ten onder aan het succes. Met onze inzending willen we snelle fietsers stimuleren de rijbaan te gebruiken: laat het fietspad aan wie...

Geven politieke partijen de fietser de ruimte?

Amsterdam op de fiets tot 2026: Na de woorden, nu de dadenAmsterdammers kiezen voor de fiets. Fietspaden worden steeds voller. Tegelijk groeit het aantal snelle en brede e-bikes. Dat veroorzaakt stress. Kwetsbare fietsers haken...

“Alles wat je nodig hebt, kun je voor elkaar krijgen”

Elke zaterdag- en zondagochtend staat er een bijzondere fiets aan de Admiralengracht. Ibraheem Babiker (52) uit Osdorp zit in de fiets, kopje thee erbij en een radiootje. Helemaal zelf gebouwd. “In het weekend breng ik mijn 3 kinderen (9,7 en...

De Spuistraat – verloren voor de fietser?

Al sinds juli 2020 kunnen fietsers in de Spuistraat geen gebruik meer maken van het fietspad. Dat is met hekken gesloten en opengesteld voor voetgangers. Dit zou tijdelijk zijn vanwege corona. Het stadsdeel Centrum wil nu het fietspad voorgoed...

Paal en perk aan oprukkende bermgroei

Actieve vrijwilligers van Fietsersbond Amsterdam hebben zaterdag opslag gesnoeid langs het fietspad bij de Sloterdijkerweg. Dat was hoognodig omdat de overhangende bermgroei de gebruikers van het fietspad begon te hinderen. Er passeren in beide richtingen fietsers, bromfietsers en ook...

Oud en elektrisch

Meer dan 10 jaar geleden stuurde een fietsfabrikant mijn toenmalige vrouw een nieuwe elektrische fiets, als proefrij-model voor haar fietsenwinkel. Zij, op haar beurt, vroeg mij die fiets een dag lang uit te proberen.Toentertijd werden elektrische fietsen gehypet als...

Hoe maken we fietspaden weer veilig?

Kwetsbare fietsers haken massaal af omdat ze het te eng en te druk vinden op de Amsterdamse fietspaden. Een belangrijke oorzaak is het groeiend aantal snelle en brede fietsen en bestelvoertuigen. Volgens de afdeling Amsterdam van de Fietsersbond kan...

Gemiste kans fietsroute Nieuwmarkt

Hoewel er in het voorlopig ontwerp van de gemeente een aantal verbeteringen staan, zoals het opheffen van de rijbaan ten noorden van de Nieuwmarkt, is de Fietsersbond Amsterdam niet gelukkig met het voornemen om het huidige vrijliggende fietspad op...

Fietsen in de Gooi- en Vechtsstreek

Al een paar jaar wordt er door de overheid nagedacht over de realisatie van een hoogwaardig fietsnetwerk in de Gooi- en Vechtstreek. Het moet een netwerk worden van aantrekkelijke en veilige fietsroutes voor forensen, recreanten, sporters en bezoekers. De...

Eindelijk goed plan voor de Sloterweg

Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad, maar op 14 december heeft B&W ingestemd met de Nota van Uitgangspunten Sloterweg-West. Op 26 januari neemt de gemeenteraad een besluit over deze plannen. Daarmee kan een eind komen aan...

Verbeter de fietsverbindingen tussen stad en Zeeburgereiland

Fietsen tussen de stad en Zeeburgereiland gebeurt steeds meer. Geen wonder: er zijn daar steeds meer bewoners en bestemmingen. Toch zijn de mogelijkheden voor fietsers die kant op gebrekkig en bovendien is er nauwelijks zicht op verbetering. Wij trekken...

Maak de Oranje Loper zo goed mogelijk

Wie van het Mercatorplein naar het Centraal Station fietst, rijdt gewoonlijk via de Jan Evertsenstraat, Admiraal de Ruiterweg, De Clercqstraat, Rozengracht en Nieuwezijds Voorburgwal. Dat noemt de gemeente de Oranje Loper. En het fietsen daar moet - volgens de...

Parkeervrije hoofdgracht

De gemeente heeft op verzoek van de raad uitgewerkt hoe in de binnenstad één gracht helemaal zonder autoparkeren kan worden ingericht. Daarbij kwamen twee profielen tevoorschijn. In één (zie boven) zien we de Herengracht zoals hij sinds een aantal...

Hondenlosloopbeleid

Overal in de openbare ruimte moeten honden aan de lijn. Maar er zijn uitzonderingen: plekken die de gemeente daar speciaal voor aanwijst. Die heten hondenlosloopgebieden. Daar heeft de gemeente net een nieuw beleidskader voor gemaakt met het waar, hoe...

Fietsparkeerinfo

Waar mag je je fiets parkeren, en hoe lang? En waar mag het niet? Wat doe je als je fiets is weggeknipt? En waar zijn vrije parkeerplekken te vinden? Met het uitrollen van uitgebreid fietsparkeerbeleid verschijnt in de stad ook...

Naar een veiliger stad voor fietsers

Als voorbereiding op nieuw beleid voor de verkeersveiligheid van de stad, heeft de gemeente stakeholders en burgers om input gevraagd. De Fietsersbond Amsterdam heeft daar graag gehoor...

Onzalig plan Spuistraat

Tijdens de Coronacrisis is besloten in de Spuistraat het fietspad aan de voetgangers te geven. Die konden dan meer afstand van elkaar houden. Fietsers moesten zich op...

Inspraak herinrichting Koninginneweg

Hoewel we moeite hebben met het verwijderen van de verkeerslichten op de kruising met het Valeriusplein, zijn wij verder tevreden met het ontwerp van de gemeente. Alleen...

Blij met 30km/u in de stad

De gemeente wil dat vanaf 2023 de maximum snelheid in de stad 30 km/u wordt. Daar zijn wij blij mee, want wij pleiten er al jaren voor....

Actie Wereld Parkeerdag

Op World Parking Day (17 september) lieten een aantal actieve leden op de Rozengracht demonstratief zien wat het kan opleveren als een autoparkeerplek beter benut wordt.Waar vaak...

Ons ‘programma’ voor 2022-2026

We hebben de politieke partijen - die voor de verkiezingen van maart 2022 hun partijprogramma's aan het updaten zijn - ons 'verkiezingsprogramma' gestuurd. Zodat ze weten hoe...

Marnixstraat Noord verdient beter

We reageerden op de Nota van Uitgangspunten voor de Marnixstraat Noord (tussen Bloemgracht en Haarlemmerplein). Hoewel we de doelstellingen van de voorstellen onderschrijven, kunnen we niet instemmen...

Ontwikkeling Oeverlanden gaat de goede kant op

Fietsersbond Amsterdam reageerde op 30 juni positief op de concept Ontwikkelstrategie voor de Oeverlanden. We deden nog enkele suggesties. Lees hier onze reactie

Nieuwmarkt fietsroute gemiste kans

Fietsersbond Amsterdam reageerde op het plan voor de Nieuwmarkt fietsroute van mr. Visserplein tot aan het IJ. Volgens ons een gemiste kans. Lees hier onze inspraak

Inspraak op Integraal Raamwerk Haven-Stad

Fietsersbond Amsterdam omarmt het idee van Haven-Stad. Nieuwe woningen en werkplekken op korte afstand van de bestaande stad maakt fietsen en lopen een aantrekkelijke optie. Met Haven-Stad...

Mobiliteitsplan Nieuw-West is te mager

Fietsersbond Amsterdam reageerde op het Mobiliteitsplan Nieuw-West. Opvallend vonden we het gebrek aan ambitie. Ook wezen we op ontbrekende of voor fietsers nadelige maatregelen. Lees hier onze reactie

Schinkelkwartier wordt stadswijk

De gemeente heeft plannen voor de ontwikkeling van het Schinkelkwartier tot een 'stadswijk'. Het gaat om het gebied in het zuiden van Slotervaart tussen Schinkel en...

Kunnen we in de toekomst nog wel op de fiets naar het Binnengasthuisterrein?

De Universiteit van Amsterdam gaat het Binnengasthuisterrein betrekken. Wordt er wel rekening gehouden met de toename van fietsers daar? Wij zijn bang van niet en trekken daarom...

Veilig fietsen op de Sloterweg – randvoorwaarden aan inrichting en autogebruik

De Sloterweg is Hoofdnet Fiets. Dat betekent dat de gemeente Amsterdam ervoor moet zorgen dat je daar veilig en comfortabel kunt fietsen. Iedereen is het erover eens...

Brief over slechte fietsparkeersituatie stadsdeelhuis Noord

Op 19 april stuurden we een brief aan het Dagelijks Bestuur van stadsdeel Noord. In die brief vragen we aandacht voor de fietsparkeersituatie bij het stadsdeelkantoor. Die...

Stadsontwikkeling Mercatorpark

Fietsersbond Amsterdam gaf op 16 april haar mening over het stedenbouwkundig plan Mercatorpark. We zijn positief over de ambities van het plan, maar maken ons zorgen om...

NOS: Rozengracht gevaarlijkste route van Nederland

Minder ongevallen op rustige 'coronawegen', toch veel fietsers en wandelaars gewond In het 'coronajaar' 2020 waren er veel minder verkeersongevallen dan in andere jaren. Toch daalde het aantal...

Maatregel 15

Op 22 februari verzonden we onze reactie op de (concept) Nota van Uitgangspunten Maatregel 15 over de herinrichting van de Oostertoegang, de Prins Hendrikkade en de Kattenburgerstraat. Grosso modo...

Sprong over het IJ kan sneller

Op 3 maart bepleitten we bij de gemeenteraad haast te maken met het verbeteren van de verbindingen tussen de IJ-oevers. Met name vragen we om de aanleg...

Onze visie op de Omgevingsvisie Amsterdam 2050

We mochten inspreken over de Omgevingsvisie Amsterdam 2050. In grote lijnen staan we positief tegenover de voorgenomen verdichting van de stad met voldoende groen en het voorrang...