Nieuws

Hieronder het volledige overzicht van nieuwsartikelen

Hoe maken we fietspaden weer veilig?

Kwetsbare fietsers haken massaal af omdat ze het te eng en te druk vinden op de Amsterdamse fietspaden. Een belangrijke oorzaak is het groeiend aantal snelle en brede fietsen en bestelvoertuigen. Volgens de afdeling Amsterdam van de Fietsersbond kan...

Gemiste kans fietsroute Nieuwmarkt

Hoewel er in het voorlopig ontwerp van de gemeente een aantal verbeteringen staan, zoals het opheffen van de rijbaan ten noorden van de Nieuwmarkt, is de Fietsersbond Amsterdam niet gelukkig met het voornemen om het huidige vrijliggende fietspad op...

Fietsen in de Gooi- en Vechtsstreek

Al een paar jaar wordt er door de overheid nagedacht over de realisatie van een hoogwaardig fietsnetwerk in de Gooi- en Vechtstreek. Het moet een netwerk worden van aantrekkelijke en veilige fietsroutes voor forensen, recreanten, sporters en bezoekers. De...

Eindelijk goed plan voor de Sloterweg

Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad, maar op 14 december heeft B&W ingestemd met de Nota van Uitgangspunten Sloterweg-West. Op 26 januari neemt de gemeenteraad een besluit over deze plannen. Daarmee kan een eind komen aan...

Verbeter de fietsverbindingen tussen stad en Zeeburgereiland

Fietsen tussen de stad en Zeeburgereiland gebeurt steeds meer. Geen wonder: er zijn daar steeds meer bewoners en bestemmingen. Toch zijn de mogelijkheden voor fietsers die kant op gebrekkig en bovendien is er nauwelijks zicht op verbetering. Wij trekken...

Maak de Oranje Loper zo goed mogelijk

Wie van het Mercatorplein naar het Centraal Station fietst, rijdt gewoonlijk via de Jan Evertsenstraat, Admiraal de Ruiterweg, De Clercqstraat, Rozengracht en Nieuwezijds Voorburgwal. Dat noemt de gemeente de Oranje Loper. En het fietsen daar moet - volgens de...

Parkeervrije hoofdgracht

De gemeente heeft op verzoek van de raad uitgewerkt hoe in de binnenstad één gracht helemaal zonder autoparkeren kan worden ingericht. Daarbij kwamen twee profielen tevoorschijn. In één (zie boven) zien we de Herengracht zoals hij sinds een aantal...

Hondenlosloopbeleid

Overal in de openbare ruimte moeten honden aan de lijn. Maar er zijn uitzonderingen: plekken die de gemeente daar speciaal voor aanwijst. Die heten hondenlosloopgebieden. Daar heeft de gemeente net een nieuw beleidskader voor gemaakt met het waar, hoe...

Oud en elektrisch

Meer dan 10 jaar geleden stuurde een fietsfabrikant mijn toenmalige vrouw een nieuwe elektrische fiets, als proefrij-model voor haar fietsenwinkel. Zij, op haar beurt, vroeg mij die fiets een dag lang uit te proberen.Toentertijd werden elektrische fietsen gehypet als...

Fietsparkeerinfo

Waar mag je je fiets parkeren, en hoe lang? En waar mag het niet? Wat doe je als je fiets is weggeknipt? En waar zijn vrije parkeerplekken te vinden? Met het uitrollen van uitgebreid fietsparkeerbeleid verschijnt in de stad ook...

Naar een veiliger stad voor fietsers

Als voorbereiding op nieuw beleid voor de verkeersveiligheid van de stad, heeft de gemeente stakeholders en burgers om input gevraagd. De Fietsersbond Amsterdam heeft daar graag gehoor aan gegeven. In een brief aan de gemeente en door aanwezig te...

Onzalig plan Spuistraat

Tijdens de Coronacrisis is besloten in de Spuistraat het fietspad aan de voetgangers te geven. Die konden dan meer afstand van elkaar houden. Fietsers moesten zich op de rijbaan onder de auto’s mengen. Intussen is de verruiming voor voetgangers...

Inspraak herinrichting Koninginneweg

Hoewel we moeite hebben met het verwijderen van de verkeerslichten op de kruising met het Valeriusplein, zijn wij verder tevreden met het ontwerp van de gemeente. Alleen de materiaalkeuze - met klinkers op de fietsstrook en asfalt op de...

Blij met 30km/u in de stad

De gemeente wil dat vanaf 2023 de maximum snelheid in de stad 30 km/u wordt. Daar zijn wij blij mee, want wij pleiten er al jaren voor. We hebben de voorgestelde maatregelen goed bekeken en stuurde de gemeente suggesties...

Actie Wereld Parkeerdag

Op World Parking Day (17 september) lieten een aantal actieve leden op de Rozengracht demonstratief zien wat het kan opleveren als een autoparkeerplek beter benut wordt.Waar vaak gedacht wordt: 'Wat staan die fietsen in de weg!', bleek nu zonneklaar:...

Ons ‘programma’ voor 2022-2026

We hebben de politieke partijen - die voor de verkiezingen van maart 2022 hun partijprogramma's aan het updaten zijn - ons 'verkiezingsprogramma' gestuurd. Zodat ze weten hoe ze fietsers in Amsterdam en omstreken echt een dienst kunnen bewijzen. Samengevat...

Marnixstraat Noord verdient beter

We reageerden op de Nota van Uitgangspunten voor de Marnixstraat Noord (tussen Bloemgracht en Haarlemmerplein). Hoewel we de doelstellingen van de voorstellen onderschrijven, kunnen we niet instemmen met belangrijke keuzes die gemaakt worden.In onze reactie leggen we uit 1....

Ontwikkeling Oeverlanden gaat de goede kant op

Fietsersbond Amsterdam reageerde op 30 juni positief op de concept Ontwikkelstrategie voor de Oeverlanden. We deden nog enkele suggesties. Lees hier onze reactie

Nieuwmarkt fietsroute gemiste kans

Fietsersbond Amsterdam reageerde op het plan voor de Nieuwmarkt fietsroute van mr. Visserplein tot aan het IJ. Volgens ons een gemiste kans. Lees hier onze inspraak

Inspraak op Integraal Raamwerk Haven-Stad

Fietsersbond Amsterdam omarmt het idee van Haven-Stad. Nieuwe woningen en werkplekken op korte afstand van de bestaande stad maakt fietsen en lopen een aantrekkelijke optie. Met Haven-Stad groeien Zaandam en Amsterdam naar elkaar toe waardoor het tussengebied levendiger wordt...

Mobiliteitsplan Nieuw-West is te mager

Fietsersbond Amsterdam reageerde op het Mobiliteitsplan Nieuw-West. Opvallend vonden we het gebrek aan ambitie. Ook wezen we op ontbrekende of voor fietsers nadelige maatregelen. Lees hier onze reactie

Schinkelkwartier wordt stadswijk

De gemeente heeft plannen voor de ontwikkeling van het Schinkelkwartier tot een 'stadswijk'. Het gaat om het gebied in het zuiden van Slotervaart tussen Schinkel en...

Kunnen we in de toekomst nog wel op de fiets naar het Binnengasthuisterrein?

De Universiteit van Amsterdam gaat het Binnengasthuisterrein betrekken. Wordt er wel rekening gehouden met de toename van fietsers daar? Wij zijn bang van niet en trekken daarom...

Veilig fietsen op de Sloterweg – randvoorwaarden aan inrichting en autogebruik

De Sloterweg is Hoofdnet Fiets. Dat betekent dat de gemeente Amsterdam ervoor moet zorgen dat je daar veilig en comfortabel kunt fietsen. Iedereen is het erover eens...

Brief over slechte fietsparkeersituatie stadsdeelhuis Noord

Op 19 april stuurden we een brief aan het Dagelijks Bestuur van stadsdeel Noord. In die brief vragen we aandacht voor de fietsparkeersituatie bij het stadsdeelkantoor. Die...

Stadsontwikkeling Mercatorpark

Fietsersbond Amsterdam gaf op 16 april haar mening over het stedenbouwkundig plan Mercatorpark. We zijn positief over de ambities van het plan, maar maken ons zorgen om...

NOS: Rozengracht gevaarlijkste route van Nederland

Minder ongevallen op rustige 'coronawegen', toch veel fietsers en wandelaars gewond In het 'coronajaar' 2020 waren er veel minder verkeersongevallen dan in andere jaren. Toch daalde het aantal...

Maatregel 15

Op 22 februari verzonden we onze reactie op de (concept) Nota van Uitgangspunten Maatregel 15 over de herinrichting van de Oostertoegang, de Prins Hendrikkade en de Kattenburgerstraat. Grosso modo...

Sprong over het IJ kan sneller

Op 3 maart bepleitten we bij de gemeenteraad haast te maken met het verbeteren van de verbindingen tussen de IJ-oevers. Met name vragen we om de aanleg...

Onze visie op de Omgevingsvisie Amsterdam 2050

We mochten inspreken over de Omgevingsvisie Amsterdam 2050. In grote lijnen staan we positief tegenover de voorgenomen verdichting van de stad met voldoende groen en het voorrang...

Raadhuisstraat: graag meer ruimte en veiligheid voor fietsers

We lieten de gemeente weten wat we vinden van de plannen voor de Raadhuisstraat en de Westermarkt. De bedoeling is dat het er ruimer en veiliger wordt...

Worden de Groene Zoomroute en de Sportas wel serieus genomen?

Fietsersbond Amsterdam reageerde op een gemeentelijk beleidsstuk over de ontwikkeling van het gebied rond de sporthallen Zuid - het noordwestelijke puntje van de Zuidas. We leggen uit...

Opheffen fietspaden Oranje Loper?

De gemeente wil de fietspaden opheffen langs de De Clercqstraat, Admiraal de Ruijterweg en Jan Evertsenstraat. Die wens is onderdeel van het plan voor herinrichting van de...

Brug in plaats van tijdelijke pont Zeeburgereiland

Inspraakreactie op variantenstudie Voorstel: onderzoek een brug in plaats van een tijdelijke pont als voorkeursalternatief voor de verbinding naar Zeeburgereiland. Dit is een veiligere en waardevollere ontsluiting voor...

Zienswijze ‘Fietsers in volkstuinparken’

In de Uitvoeringsstrategie Volkstuinenbeleid blijkt de gemeente volkstuinparken beter te willen ontsluiten voor fietsers. Daar is de Fietsersbond blij mee. Ons advies is: als er fietsverbindingen...

Derde fietssliert voor meer ruimte voor fietsers en voetgangers

Ruim 50 fietsers reden in een lange sliert van het Haarlemmermeercircuit naar de Dam voor meer ruimte en Autoluw nu. De tocht voerde langs verschillende kneplunten. Op...

Raadsadres met het verzoek een beleidskader ‘Ruimte voor de fietser bij gemengd verkeer’ op te stellen

Wij zijn het eens met de gemeente dat de voetganger meer ruimte verdient en dat voetgangers zich comfortabel en veilig door onze stad moeten kunnen verplaatsen, zoals...

Gezocht: voorzitter Reizigers Advies Raad

Gezocht: voorzitter Reizigers Advies Raad 15 APRIL 2020De RAR is een onafhankelijk adviesorgaan voor het openbaar vervoer en brengt gevraagd en ongevraagd adviezen uit aan de Vervoerregio Amsterdam...

Regels fietsparkeren tijdelijk gewijzigd

Regels fietsparkeren tijdelijk gewijzigd april 2020 Goed nieuws voor alle thuiswerkers met een fiets bij een van de Amsterdamse...

Inspraakreactie op beleidskader ‘Ruimte voor de voetganger’

13 april 2020 De Fietsersbond Amsterdam heeft veel waardering voor de aanpak in het Beleidskader ‘Ruimte voor de voetganger’. De Fietsersbond...