Symposium Fietsambitie op de Zuidas

Symposium Fietsambitie op de Zuidas

29 september 2014 – De Fietsersbond organiseert op 30 oktober 2014 een symposium over de fiets in de Zuidas.

Met bedrijven en organisaties, ambtenaren, politici en andere deskundigen wisselen we dan van gedachten over de fietsambitie die nodig is om in de groeiende Zuidas de positie van de fiets te handhaven en versterken.

Zuidas tweede centrum van Amsterdam

De Zuidas wordt het tweede centrum van Amsterdam en de fiets is daarbij onmisbaar. Alleen met een sleutelrol voor de fiets kan de Zuidas duurzaam en betrouwbaar bereikbaar worden.
Hoe beter dan met de fiets kunnen Buitenveldert en de stad met elkaar verbonden worden? De Zuidas vormt daarin een echt tweede stadshart. Dat ook buiten de kantooruren levendig zal zijn door de aanwezigheid van fietsers.En een groot fietsaandeel levert de noodzakelijke ontlasting voor het auto-netwerk met z’n inherent beperkte capaciteit.

Fietsers onder druk in de Zuidas

De goede positie van de fiets in Amsterdam is te danken aan de goede fietsvoorzieningen. Maar tot nog toe hebben de ingrijpende projecten in de Zuidas de fietsvoorzieningen eerder in gevaar gebracht dan dat ze deze versterken.
Er is een goed doordachte en ambitieuze fietsvisie nodig om voor het groeiend aantal fietsers in een groeiende Zuidas een goede positie te handhaven en versterken.

Symposium

Het symposium 'Fietsambitie op de Zuidas' gaat in op de kansen en voorwaarden voor een goede positie van de fiets in de Zuidas.

Het besloten symposium wordt op 30 oktober 2014 gehouden. Het is bedoeld voor alle relevante partijen: beleidsmakers, bedrijven, onderwijsinstellingen, politici en andere deskundigen. De sprekers zullen een weerspiegeling zijn van de stakeholders in de Zuidas: stedenbouwers, verkeerskundigen, bedrijven en organisaties.

Mocht u niet zijn uitgenodigd, maar wilt u wel een bijdrage leveren over de fiets in de Zuidas, neem dan contact op via: zuidas@fietsersbondamsterdam.nl

Symposium 30 oktober
Symposium 30 oktober

Lees ook

Omgedraaide haaientanden

Tot voor kort kwam dit alleen voor op de Amstelveenseweg bij het Vondelpark: overstekende fietsers krijgen voorrang van fietsers van rechts. Wij pleitten er al langer voor om dit vaker te doen. De gemeente deed een proef en nu de uitslag positief uitpakt, wordt het breder ingevoerd.

Veilig fietsen kan niet zonder meer veilige ruimte

Hoe breed moet een fietspad zijn? Volgens de gemeente moeten gewone fietspaden bij voorkeur minstens 2,50 meter breed zijn;...

De missende ketting van Noord

Wanneer reisde u voor het laatst met het Distelwegveer? Dat is een vraag die ook veel Noorderlingen niet zo...