HomeFietsen & de media

Fietsen & de media

De binnenlandse media

Zelfs Wim Pijbes is uiteindelijk blij dat er fietsers onder zijn Rijks doorrijden…

En dan worden de scooters ook nog eens bekeurd. Top!

Pete Jordan’s nieuwe boek De Fietsrepubliek is natuurlijk een must voor elke Amsterdammer, ook de enkeling die niet fietst of er zelfs een hekel aan heeft. Lees hier een bespreking in Het Parool. Het boek is ook in het Engels verschenen. Meer op de website The City of Bikes.

Volgens Het Parool fietsen we tegenwoordig bijna allemaal met licht. Uit angst voor een bekeuring? Of omdat je nu van die goedkope handige lampjes hebt?

De Spits meldt de uitvinding van de hoofd-airbag voor fietsers (links) die hun hoofd willen beschermen maar geen helm willen dragen. En daar een lieve duit voor over hebben.
Meer over zin en onzin van helmen

Hoe de fiets ook als effectief actiemiddel kan worden ingezet.

Volgens Lowtech magazine zou de velomobiel weleens het beste alternatief voor de auto kunnen zijn: de voordelen van de fiets zonder de nadelen van de auto.

Volgens de omslag van Folia, het blad van de UvA, is de mix van vrouw en racefiets dodelijk. Hoe moeten we die rebus begrijpen? Gaan vrouwen dood van fietsen? Of sterven racefietsen van vrouwelijke berijders? Nee: op pag. 26 blijkt de bedoelde boodschap: fietsen kan gevaarlijk zijn. Zeker gedacht: zo’n saaie boodschap heeft een sexy verpakking nodig.

Volgens Nu.nl van 4 september wordt de hippe fiets een hype, en volgens www.textilia.nl is “de fiets een krachtige gadget geworden, deel van een up-to-date lifestyle”. Brrrr.

Op haarlemmerbuurt.web-log.nl wordt opgeroepen met ideeën te komen die de overlast van geparkeerde (brom/motor)fietsen in de Haarlemmerbuurt tegengaan.

Hugo Brandt Corstius (aka Piet Grijs) had al in 1959 een – zelfs in het kader van het Darwin- of Multatuli-jaar – oorspronkelijke en visionaire kijk op fietsen.

Pete Jordan maakte zich in de inmiddels overleden Amsterdam Weekly ook al zorgen over het onheil van scooterrijdende toeristen.

Op de website van Rover informatie over reizen met de trein en de fiets naar het buitenland.

Voor € 7,50 per maand kunnen studenten reclame maken voor de

ING (zie foto). Na een jaar mag je de fiets houden (en het reclamebord er af halen).
Zie ook: hier

Wie in België naar z’n werk fietst slaat een slecht figuur, blijkt volgens Verkeerskunde uit Belgisch onderzoek. Het advies: ‘buddy-fietsen’ stimuleren.

MacBike instrueert huurfietsers in Amsterdam op Youtube. (En er is meer, bijvoorbeeld Amsterdam: The Bicycle Capitol of Europe.)

Volgens Trouw fietsen de Parijzenaars vooral uit protest („Ik fiets omdat ze staken. Dat irriteert me. Stop de stakingen!”). Zou het helpen?

Webwereld meldt dat de landelijke actie fietsverlichting de telecomwet overtreedt.

Plannen voor een fietsbrug over het IJ

Moeten fietsers door rood mogen? Zie Nieuws uit Amsterdam van 1 mei 2007.

Item over fietskoeriers op AT5 van 24 mei 2007

Fietstocht door Amsterdam-Oost met de stadsecoloog op AT5 (Let op het fietsen op de stoep!)

Mogen skaters volgens Verkeerskunde van 30 oktober 2007 in de nabije toekomst alleen nog op voet- en fietspaden, Segways mogen vanaf 2009 – als het van Europa mag – ook op de rijbaan.

De buitenlandse media

In de The Guardian een stuk over hoe Amsterdam “the bicycle capital of the world” is geworden.

De BBC over waarom zoveel Nederlanders fietsen. Zie ook hier

Volgens Holgert Dambeck van Der Spiegel is Amsterdam een fietsparadijs omdat er op z’n Italiaans gefietst wordt: “Fast jeder fährt, wie er will. Das sieht auf den ersten Blick chaotisch aus – doch die Fietser wissen was sie tun. Alles ist im Fluss und jeder passt auf den anderen auf.” Andere taal dan de ‘chaos’ waar Het Parool steevast over klaagt.

Wordt de kabelfiets de opvolger van de kettingfiets?

Op www.bakfiets-en-meer.nl wordt de fietshelmplicht vergeleken met een kogelvrijvestplicht. Reden: de fietshelm (de POCito) wordt geproduceerd door autofabrikant Volvo. Waarom maakt die autofabrikant geen fietsvriendelijke auto’s i.p.v. voertuigen waar een helm weerloos tegen is?

Een engelstalig blog (Amsterdamize.com) voor fiets(blog)liefhebbers met vooral info over Amsterdam. En leuke, soms nostalgische videoos. En met opvallend veel foto’s van vrouwen op de fiets.

Copenhagenize.com is het oudere broertje van Amsterdamize.com (uit Copenhagen dus) van iemand die weet hoe je fietsen in de markt moet zetten. Met ontzettend veel links en steeds interessantere video’s.

Volgens Lowtech Magazine biedt de fiets als sekssymbool heel wat meer mogelijkheden dan de auto. Oordeel zelf.

In London proberen ze diefstal te voorkomen door de fiets tegen de gevel op te takelen. Ben benieuwd of de autobezitter, op wiens dak je moet klimmen om hem omlaag te krijgen, ook de fietsbezitter is. Zie ook hier.

Hebben ze in Nieuw-Zeeland de toekomst van het fietsen uitgevonden? Hopelijk niet: wie wil er nou in zo’n zweetbuis vastgeklonken aan een rails rondpeddelen? Zie vooral ook hier voor een bezonnener visioenen.

Kan Londen een fietsstad worden? Die vraag stelt de BBC, maar wat de filmpjes laten zien stemt weinig hoopgevend. En daar veranderen fraaie verkeersborden niets aan.

Ook in New York doen ze aan fietsdesign, zoals deze ‘Hollandse meester’ (rechts) die er overigens opvallend Amerikaans uitziet. Zie ook hier.

Lowtech magazine suggereert een (Californische) manier (links) om autoadepten op de fiets te krijgen

Leonardo Manavella denkt met een laser ‘gadget’ fietsers te kunnen beveiligen tegen op dringerige auto’s.

In de VS lopen de gemoederen in het verkeer de laatste tijd hoog op. Men spreekt zelfs van oorlog tussen fietsers en automobilisten. Hieronder een video van zulk geweld in Portland (Oregon), notabene fietshoofdstad van de VS.

Ook in Engeland, althans in de Guardian, discussuieert men over de voor en tegens van (verplichte) fietshelmen. Zie ookcyclehelmets.org.

Volgens Nieuws uit Amsterdam krijgt ‘Amsterdam Fietsstad’ concurrentie uit het buitenland. Oordeel zelf.

Op de website van de Warrington Cycle Campaign hebben ze een rubriek “fietsfaciliteit van de maand”. Ook iets voor ons?

Niet iedereen is gelukkig met de manier waarop in grote steden ‘witte fietsenplannen’ uit de grond gestampt worden. In Barcelona is men zelfs uitgesproken kritisch.

Volgens Youtube hebben ze in Trondheim (Noorwegen) een fiets(voet)-lift voor tegen de berg op…

Virgin.vacations.com (“This land of windmills, wooden shoes and tulips bids you welcome”) vindt Amsterdam de meest fietsvriendelijke stad ter wereld (en noemt het ‘fietshoofdstad van Europa’). Opmerkelijk genoeg komt Kopenhagen niet op de 2e maar op de 3e plaats, na Portland, Oregon. Hoe ze daar bij komen? Zie hier. (Let op de video waarin nog gefietst wordt onder het Rijksmuseum.)

Wordt er in London meer gefietst dankzij de congestion charge, of omdat het openbaar vervoer niet deugt en eng is? In de rubriek “Ethical Living” van The Guardian neigt men tot het tweede.

Artikel in de Wall Street Journal van 4 mei 2007 – Hoe Amerikanen naar fietsen in Europa kijken: “On a recent Sunday afternoon, 23 women – many in head-scarves – gathered at a recreational center north of Amsterdam to follow seven Fietsersbond volunteers to learn to navigate through traffic.”

George Monbiot – 15 mei 2007 – Column over verkeersveiligheid

in de 3e wereld: “We need a global campaign on road safety, but it must belong to the people on whose behalf it acts.”

Pete Jordan, columnist van de OEK, heeft een Mark Twain-achtige Bildungsroman geschreven: Dishwasher. Lees wat de New York Times, de Chicago Tribune en de Boston Herald er over schrijven. (Pete werkt nu aan een boek over fietsen in Amsterdam.)
Zie ook: Nieuws uit Amsterdam

Waar een Amerikaanse motorrijder in 2006 op bezoek in Amsterdam zich over verbaasde: Amsterdam bicycles

verbaaspunten met rode inkt

De actie tegen gevaarlijke paaltjes haalde de voorpagina van menige krant
De actie tegen gevaarlijke paaltjes haalde de voorpagina van menige krant


Op zaterdag 22 februari kwam het Parool met een fietsspecial waarin o.a. werd beweerd dat Amsterdamse fietsers graag anarchistisch lijken, maar in wezen brave burgers zijn. En al helemaal geen hufters (zoals [[http://925.nl/archief/2014/02/13/keldercam|Jort Kelder]] ons wil doen geloven.)]