SWOV: ‘Meer onderzoek nodig naar fietsveiligheid’

SWOVSWOV Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid: 'Meer onderzoek nodig naar fietsveiligheid'

Het gaat niet goed met de veiligheid van fietsers, stelt de SWOV. Het aantal doden onder fietsers daalt langzamer dan dat van de meeste andere groepen verkeersdeelnemers en het aantal ernstig verkeersgewonden onder fietsers neemt sneller toe.

Daarom werkt de SWOV aan een Nationale Onderzoeksagenda Fiets.Onderwerpen die wellicht op de agenda komen te staan zijn het toenemend gebruik van de elektrische fiets, de vergrijzing en elektrische voertuigen die door het ontbrekend motorgeluid nauwelijks nog te horen zijn. Maar wat er precies op de Nationale Onderzoeksagenda Fiets komt te staan is nog niet bekend. De SWOV is hierover in gesprek partijen die met fietsveiligheid te maken hebben, waaronder het ministerie van Infrastructuur en Milieu en het Fietsberaad.In een eerste stap op weg naar de Onderzoeksagenda inventariseert de SWOV vanuit verschillende invalshoeken de beschikbare en dus ook de ontbrekende kennis; de resultaten worden eind 2011 gepubliceerd. Een tweede informatiebron voor het vaststellen van de onderzoeksagenda bestaat uit de ongevallengegevens. Hoe groot is precies het probleem, hoe hebben de cijfers zich de laatste jaren ontwikkeld en bij welk type ongevallen vallen naar verhouding veel fietsslachtoffers?Een analyse van verschillende databestanden laat onder andere zien dat het aandeel fietsslachtoffers stijgt en dat het aantal slachtoffers aanzienlijk hoger is dan de politieregistraties suggereren. Het blijkt dat ruim een kwart van de verkeersdoden en meer dan de helft van de ernstig verkeersgewonden een fietser is.Eind 2011 verwacht de SWOV de eerste resultaten te presenteren.

Lees ook

Omgedraaide haaientanden

Tot voor kort kwam dit alleen voor op de Amstelveenseweg bij het Vondelpark: overstekende fietsers krijgen voorrang van fietsers van rechts. Wij pleitten er al langer voor om dit vaker te doen. De gemeente deed een proef en nu de uitslag positief uitpakt, wordt het breder ingevoerd.

Veilig fietsen kan niet zonder meer veilige ruimte

Hoe breed moet een fietspad zijn? Volgens de gemeente moeten gewone fietspaden bij voorkeur minstens 2,50 meter breed zijn;...

De missende ketting van Noord

Wanneer reisde u voor het laatst met het Distelwegveer? Dat is een vraag die ook veel Noorderlingen niet zo...