Nieuw verkeersbord nodig tegen snorscooters

23 januari 2014 – Stadsdeel Zuid moet een nieuw verkeersbord bij het Rijksmuseum plaatsen om snorscooters uit de onderdoorgang te kunnen weren. Cameratoezicht volgt.

Om brom- en snorfietsen daadwerkelijk uit de onderdoorgang van het Rijksmuseum te kunnen weren is een nieuw verkeersbord nodig, aldus een verkeersbesluit van het stadsdeel. Daardoor wordt de onderdoorgang een voetgangersgebied dat fietsers op de rijbaan toestaat.

Handhaving
Deze wijziging is noodzakelijk, aldus het besluit, om het verbod op brom- en snorfietsen met hulp van camera's en boa's (buitengewone opsporingsambtenaren) te kunnen handhaven: “het Openbaar Ministerie en de politie zullen meewerken aan deze pilot mits het verkeersbesluit wordt aangepast en bij het Rijksmuseum een voetgangerszone wordt ingesteld waar fietsen op de rijloper is toegestaan”.

Onduidelijkheid
De Fietsersbond ziet deze wijziging met enige ongerustheid tegemoet, omdat nu minder duidelijk wordt dat fietsers in de onderdoorgang mogen fietsen. Met name buitenlandse toeristen op de fiets, die geen Nederlands kunnen lezen, zullen het nieuwe bord ten onrechte uitleggen als een fietsverbod. En veel Nederlanders zullen allicht in de war raken omdat ze geen benul hebben van wat er met 'rijloper' wordt bedoeld: “Hoezo loper?”

Omdat de wijziging een proef is, zal er goed naar moeten worden gekeken of het nieuwe bord inderdaad fietsers op het verkeerde been zet en ze zo uit de passage weert. Dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn.
Bovendien is het de vraag of in de Museumstraat (waarvan de onderdoorgang een stukje is) op dit moment wel duidelijk is wat de rijloper is en wat niet. Mogelijk zal dat alleen duidelijk worden als de rijloper geasfalteerd wordt.

Voetgangersgebied waar fietsers op de rijloper mogen rijden.
Voetgangersgebied waar fietsers op de rijloper mogen rijden.

Lees ook

Doet de gemeente wel genoeg aan verkeersveiligheid?

De gemeente vindt van wel als je afgaat op hun Uitvoeringsplan Verkeersveiligheid, 30 km, voetgangers en Fiets 2024. Volgens...

Fietsers moeten kunnen meedenken

Amsterdam wil nieuwe spelregels voor de manier waarop Amsterdammers invloed kunnen uitoefenen op de plannen en projecten van de...

De 2e fietsring als fietsstraat?

In 2018 heeft het gemeentebestuur het plan gelanceerd om, buiten de bestaande Binnenring voor fiets en OV, een 2e...