Het slechtste wegdek van Amsterdam – 2

Fietsers moeten het steeds meer doen met wegen en fietspaden die in niet al te beste staat verkeren en er soms zelfs ronduit beroerd bijliggen. Dat brengt ongemak met zich mee en gevaren. Niet alleen op wegen en fietspaden die al lang niet zijn opgeknapt, maar ook spiksplinternieuw wegdek kan al verzakt zijn of voor fietsers heel onaangenaam en gevaarlijk aangelegd zijn. De gevolgen die we als Fietsersbond vaak zien, zijn terug te voeren op gevaarlijk rijgedrag, dat niet te vergoelijken, maar wel te begrijpen is. Zo gaan mensen alvast op de stoep rijden als de stoepranden bij een haakse bocht te scherp zijn aangelegd of als er een veel te steile verkeersdrempel van stoeprand tot stoeprand is aangelegd.

Enquête

We hebben als Fietsersbond Amsterdam een enquête uitgezet onder onze leden met de vraag wat zij het slechtste wegdek van Amsterdam vinden. Daar kwamen heel wat wegen/fietspaden uit. We hebben twee ‘winnaars’ aan kunnen wijzen: de Bilderdijkstraat en de Maxwellstraat (oostzijde). Die werden meerdere malen genoemd. We hebben zelf alle wegen langs gereden om de staat van het wegdek te beoordelen en, inderdaad, die twee wegen scoren heel slecht.

Bilderdijkstraat

De smalle fietspaden aan beide zijden langs de Bilderdijkstraat kunnen worden beschreven als lappendekens van stukken asfalt afgewisseld met tegels. Boomwortels drukken de tegels omhoog, daar komen dan flinke hobbels en gaten, te ongemakkelijk voor fietsers, die eromheen proberen te zwenken en zo andere fietsers, maar ook voetgangers, in gevaar brengen. Het lapmiddel: asfalt storten. Maar wortels schijnen ook asfalt niet erg te waarderen, happen naar lucht en ook dat asfalt breekt. Veel mensen kiezen daarom voor een parallelweg, de Bilderdijkkade, maar ook die beklinkerde weg is van zeer matige kwaliteit.

Bilderdijkstraat


Nu is het wel enigszins te begrijpen waarom de Bilderdijkstraat steeds wat wordt opgelapt en niet een gloednieuw velletje krijgt. Immers, de weg maakt deel uit van de zogenaamde tweede fietsring die parallel loopt aan de eerste fietsring (Sarphatistraat, Weteringschans en Marnixstraat). Aan die tweede fietsring wordt beetje bij beetje gewerkt. De gemeente wil er een mooie fietsstraat van maken. Maar in de eerste plaats rijden er nog te veel auto’s en in de tweede plaats is er onvoldoende geld beschikbaar. Het kan dus nog wel tien jaar duren voordat de Bilderdijkstraat aan de beurt komt. Kan er in de tussentijd niet iets meer gebeuren om deze belangrijke plusnetroute te verbeteren?

Maxwellstraat

Ook de Maxwellstraat behoort tot het plusnet fiets. Je zou dus een comfortabel fietspad verwachten, maar door wortelopdruk is het wegdek op het fietspad aan de oostzijde op een aantal plekken gescheurd. De scheuren liggen er nu als open wonden bij. Het stadsdeel zou hier eens een kijkje moeten nemen en beoordelen welke chirurgische ingrepen ze toe zou kunnen passen om dit fietspad weer te helen.

Maxwellstraat

Verder werden de fietspaden langs de Stadhouderskade/Nassaukade meerdere malen genoemd als zijnde geplaveid met slecht wegdek. Dat betreft een klein stuk bij de Nassaukade, de rest is matig. Overigens gaat het hier niet om een plus- of hoofdnet fietsroute.

Klinkers: kapot of los

De Jacob Obrechtstraat is ook vermeldenswaardig. Het lijkt een typische buurtstraat met op zaterdag de gezellig Obrechtmarkt. Maar het is wel hoofdnet fiets en een belangrijke verbindingsroute tussen het Vondelpark en veel scholen in Zuid. Rioolputten zijn stoer blijven liggen, terwijl de klinkers eromheen zijn gezakt. Daarnaast golft de weg mee naar gelang de grond iets anders van structuur is en liggen er gevaarlijk verzakte klinkers, mogelijk waar ratten hun graafwerk hebben verricht.

Jacob Obrechtstraat

Het probleem met beklinkerde straten zien we meer. Zo is de Minervalaan tussen de fietsbrug en station Zuid verworden tot een weg, waar je je als fietser een rammelend skelet voelt. Alle klinkers liggen los door een heel droge zomer een paar jaar geleden. We hebben dit meerdere malen bij het stadsdeel aangekaart, maar hij staat niet op de lijst om aan te pakken.

Treublaan

Stadsdeel Oost mag ook wel even een blik werpen op de ventweg naast de Treublaan (tussen de Berlagebrug en Het Prins Bernardplein). Plusnet Fiets en een heel belangrijke fietsroute naar het Amstelstation en verder naar oost. Verzakte klinkers, kuilen en gaten. Waarom hier niet een normaal fietspad van asfalt?

Materiaalkeuze

Tenslotte willen we nog even ingaan op de keuze van wegdekmateriaal. Op een paar plekken, en we kennen ze allemaal, is gekozen vanwege esthetische redenen voor kinderkopjes. Op de Dam liggen ze al jaren. Als bijnaam wordt het wel eens het abortusfietspad genoemd. Ondanks het grote ongemak voor fietsers, heeft men dit materiaal ook achter het paleis toegepast. Hoewel allebei de Dam zowel als de Nieuwezijdse Voorburgwal plusnet fiets zijn, wordt fietsen hier absoluut niet gefaciliteerd, integendeel: het wordt je tegengemaakt.

Voor voetgangers zijn de keitjes geëffend en gecementeerd – op het fietspad juist niet


In de Quellijnstraat en nog een of twee straatjes in de Pijp heeft men onlangs gekozen voor waanzinnig steile verkeersdrempels. We krijgen veel klachten van mensen uit de buurt, die hun boodschappen uit de fietstas verliezen door de enorme hobbel, waardoor ook kinderen bijna uit het fietsstoeltje worden gelanceerd. Dat de gemeente fietsers attendeert om door zo’n woonstraat niet te hard te rijden, begrijpen we, maar dat dit nu weer zo draconisch wordt aangepakt, lijkt ons niet licht doch ernstig overdreven.

Lees ook

Fietsers verdienen meer ruimte en meer veiligheid

Dat is de conclusie van recent wetenschappelijk onderzoek naar de effecten van fietsdrukte op de verkeersveiligheid in de vier...

Nieuwsbrief Amstelveen gelanceerd

De afdeling Amstelveen heeft een nieuwsbrief gelanceerd om geïnteresseerden beter op de hoogte te houden van fietsontwikkelingen in Amstelveen....

Van 50 naar 30

Sinds 8 december vorig jaar is op veel wegen in Amsterdam 30 km als maximum snelheid ingevoerd. De gemeente...