Stel Sprong over het IJ niet uit

Wij schreven een brief naar de twee nieuwe wethouders – Van der Horst en Van Danzig – die verantwoordelijk zijn voor de fietsverbindingen over het IJ. We dringen erop aan het Voorkeursbesluit Sprong over het IJ met voortvarendheid tot uitvoering te brengen.

IJ-oeververbindingen voor fietsers, voetgangers en OV zijn van nationaal en Europees belang vanwege woningbouw in de metropoolregio Amsterdam, vergroening van de mobiliteit en het belang van het IJ als achterlandverbinding van de vierde Europese haven. Niet voor niets investeren de Europese Unie, het Rijk en gemeenten in infrastructuur voor fiets en OV met programma’s zoals de Green Deal en Samen Bouwen Aan Bereikbaarheid (SBAB). Of Amsterdam vaste IJ-oeververbindingen wil financieren uit deze bronnen is onzeker, subsidieaanvragen bij het Rijk in de afgelopen jaren betroffen nieuwe metrolijnen en het Zuidasdok.

Nu is het moment om te kiezen voor duurzame bereikbaarheid en gezonde groei van Amsterdam. Uitstel van de aanleg van bruggen over het IJ is volgens ons desastreus en onnodig.

Lees ook

Omgedraaide haaientanden

Tot voor kort kwam dit alleen voor op de Amstelveenseweg bij het Vondelpark: overstekende fietsers krijgen voorrang van fietsers van rechts. Wij pleitten er al langer voor om dit vaker te doen. De gemeente deed een proef en nu de uitslag positief uitpakt, wordt het breder ingevoerd.

Snelle fietsers naar de rijbaan

Sinds 18 april kunnen snelle fietsers 3 maanden lang over een traject van 500 meter gebruik maken van de rijbaan. De proef vindt plaats op de Eerste Constantijn Huygensstraat en de Bilderdijkstraat. Op het onverplichte fietspad geldt een adviessnelheid van 20 kilometer per uur. Wie harder wil fietsen, mag dat doen op de rijbaan.

Fietsers moeten kunnen meedenken

Amsterdam wil nieuwe spelregels voor de manier waarop Amsterdammers invloed kunnen uitoefenen op de plannen en projecten van de...