Verbeter de fietsverbindingen tussen stad en Zeeburgereiland

Fietsen tussen de stad en Zeeburgereiland gebeurt steeds meer. Geen wonder: er zijn daar steeds meer bewoners en bestemmingen. Toch zijn de mogelijkheden voor fietsers die kant op gebrekkig en bovendien is er nauwelijks zicht op verbetering.
Wij trekken daarover aan de bel bij de gemeente. Met een wensenlijst waarin 4 punten voorop staan:

1. De fietscapaciteit van de Amsterdamsebrug moet groter worden, bij voorkeur middels een nieuwe brug naast of nabij de bestaande brug.
2. Laat de IJburglaan de Zuiderzeeweg ondergronds kruisen.
3. Leg ontbrekende schakels in de fietsnetwerk in die buurt aan.
4. Begin nu alvast met kleine infrastructurele maatregelen bij de aanlandingen van de Amsterdamsebrug.

Lees hier ons volledige pleidooi voor verbeteringen

Lees ook

Omgedraaide haaientanden

Tot voor kort kwam dit alleen voor op de Amstelveenseweg bij het Vondelpark: overstekende fietsers krijgen voorrang van fietsers van rechts. Wij pleitten er al langer voor om dit vaker te doen. De gemeente deed een proef en nu de uitslag positief uitpakt, wordt het breder ingevoerd.

Snelle fietsers naar de rijbaan

Sinds 18 april kunnen snelle fietsers 3 maanden lang over een traject van 500 meter gebruik maken van de rijbaan. De proef vindt plaats op de Eerste Constantijn Huygensstraat en de Bilderdijkstraat. Op het onverplichte fietspad geldt een adviessnelheid van 20 kilometer per uur. Wie harder wil fietsen, mag dat doen op de rijbaan.

Doet de gemeente wel genoeg aan verkeersveiligheid?

De gemeente vindt van wel als je afgaat op hun Uitvoeringsplan Verkeersveiligheid, 30 km, voetgangers en Fiets 2024. Volgens...