Onzalig plan Spuistraat

Tijdens de Coronacrisis is besloten in de Spuistraat het fietspad aan de voetgangers te geven. Die konden dan meer afstand van elkaar houden. Fietsers moesten zich op de rijbaan onder de auto’s mengen.
Intussen is de verruiming voor voetgangers grotendeels ten goede gekomen aan terrassen. Ook fietsers hebben het moeilijker gekregen, met name van laad- en losverkeer. Bovendien zijn door de afsluiting van de Nieuwezijds Voorburgwal meer fietsers op de Spuistraat aangewezen. Ook fietsers die vanaf het Koningsplein komend niet weten hoe ze anders bij CS en het IJ kunnen komen. En wie verwacht nou een straat – hoofdnet fiets – waar fietsers maar één kant op kunnen?

Nu Coronamaatregelen overal teruggeschroefd worden, zou je ook denken dat deze problemen een extra reden zijn om het opgeheven fietspad weer aan de fietsers terug te geven. Maar het tegendeel lijkt te gebeuren: de gemeente wil het fietspad in de Spuistraat definitief opheffen (vooruitlopend op een toekomst als fietsstraat). En – ongelofelijk maar waar – één van de argumenten is dat daarmee een eind zal komen aan het tegen de richting in fietsen!

Wij hebben tegen dit onzalige plan geprotesteerd. En er op gewezen dat het niet alleen fietsers dupeert, maar ook haaks staat op het Amsterdamse beleid om fietsers en voetgangers meer ruimte te geven. Wie bedenkt nou dat je de nood van fietsers tussen CS en Koningsplein moet beantwoorden met een bot fietsverbod?

Of ons protest helpt, weten we nu nog niet. Maar we geven niet op.

Lees ook

Omgedraaide haaientanden

Tot voor kort kwam dit alleen voor op de Amstelveenseweg bij het Vondelpark: overstekende fietsers krijgen voorrang van fietsers van rechts. Wij pleitten er al langer voor om dit vaker te doen. De gemeente deed een proef en nu de uitslag positief uitpakt, wordt het breder ingevoerd.

Snelle fietsers naar de rijbaan

Sinds 18 april kunnen snelle fietsers 3 maanden lang over een traject van 500 meter gebruik maken van de rijbaan. De proef vindt plaats op de Eerste Constantijn Huygensstraat en de Bilderdijkstraat. Op het onverplichte fietspad geldt een adviessnelheid van 20 kilometer per uur. Wie harder wil fietsen, mag dat doen op de rijbaan.

Fietsers moeten kunnen meedenken

Amsterdam wil nieuwe spelregels voor de manier waarop Amsterdammers invloed kunnen uitoefenen op de plannen en projecten van de...