In een brief over de bereikbaarheid van Zeeburgereiland en IJburg liet de wethouder de raadscommissie weten dat er geen geld is om op de Amsterdamsebrug meer ruimte te maken voor de fietsers. Een onverwachte domper, want het is duidelijk dat die ruimte echt nodig is, en helemaal als het bewonersaantal van Zeeburgereiland en IJburg blijft toenemen zoals de bedoeling is. Daarom vroegen we de gemeenteraad: Is het echt nodig om 6 autoverbindingen in stand te houden voor een wijk die als autoluw is ontworpen?
Voor wie is de Amsterdamsebrug echt nodig?
Zeeburgereiland heeft op dit moment 6 autoverbindingen: de Zeeburgertunnel, Zeeburgerbrug, Amsterdamse brug, Schellingwouderbrug, Piet Heintunnel en IJburglaan. Daarmee is de bereikbaarheid voor auto’s uitstekend geregeld. Voor fietsers zijn er maar 3 vaste verbindingen: de IJburglaan, de Schellingwouderbrug en de Amsterdamsebrug. Bovendien is de situatie voor fietsers zorgwekkend, vooral op de Amsterdamse brug. Daar maken dagelijks zo’n 4.000 fietsers gebruik van smalle, eenrichtingsfietspaden. In 2040 worden dat er meer dan drie keer zoveel (13.000). De huidige ruimte — twee smalle fietspaden langs voetpaden die vaak als uitwijkstrook dienen — is daar volstrekt onvoldoende voor. Toch is er na forse investeringen en tientallen miljoenen euro’s voor autoverbindingen, geen budget meer over voor de benodigde fietsvoorzieningen. Een gevolg van gemaakte keuzes.

Fietsers hebben echt meer ruimte nodig
Ook de Milieu Effect Rapportage (MER) concludeert tot de noodzaak van betere fietsvoorzieningen voor Zeeburgereiland.1 De capaciteit voor fietsers op de Amsterdamsebrug is te klein, helemaal doordat er meer fietsen met verschillende snelheden komen en er geen andere vaste verbindingen richting Centrum zijn en ook niet komen. Er is weliswaar een pont maar die heeft maar een zeer beperkte capaciteit.

De ruimte herverdelen
Wij doen daarom een duidelijke oproep: wijs deze brug toe aan fietsers, voetgangers en (eventueel) het OV. Deze variant – waarin autoverkeer wordt gefilterd of uitgesloten – is recent nog uitvoerig onderzocht. De voordelen zijn overtuigend:
- Lagere kosten dan de aanleg van een nieuwe fietsbrug;
- Verlenging van de levensduur van de bestaande brug tot ruim na 2040;
- Stillere en schonere omgeving voor bewoners van de toekomstige Baaibuurten;
- Minder druk op tram 26 en betere doorstroming van het openbaar vervoer;
- Meer veiligheid en comfort voor voetgangers én fietsers.
Wat betreft de IJburglaan: de voorgenomen onderdoorgang onder de Zuiderzeeweg is belangrijk – ook voor fietsers. Het zorgt voor veel minder wachten. Maar zelfs als die onderdoorgang er komt, , blijven er forse kruisende verkeersstromen, omdat de Zuiderzeeweg een hoofdontsluiting blijft. Door de Amsterdamse brug autovrij of autoluw te maken, wordt het kruispunt minder belast en daardoor overzichtelijker, veiliger en mogelijk goedkoper om in te richten. Daarmee versterken beide maatregelen elkaar.
Samenvattend
De maatschappelijke meerwaarde van het autovrij of autoluw maken van de Amsterdamsebrug is duidelijk: tegen relatief beperkte kosten ontstaat een betere spreiding van het verkeer, schonere lucht, betere bereikbaarheid, hogere verkeersveiligheid en een mobiliteitstransitie die past bij de ambities van Amsterdam. Anders gezegd, geef de Amsterdamse brug een nieuwe rol in het netwerk: voor voetgangers, fietsers en OV. Niet alleen is dat veiliger en gezonder, maar ook efficiënter, goedkoper en toekomstgericht. Precies wat Amsterdam nodig heeft.
Meer lezen
Noot
- “Voor fietsers is de capaciteit van de Amsterdamsebrug conform de norm op dit moment te klein. Ook komen er meer verschillende fietsen met verschillende snelheden op de markt, mede op het gebied van e-bikes. Er zijn geen andere vaste fietsverbindingen van Zeeburgereiland richting Centraal Station en andersom. De bestaande vaste fietsverbinding over de Amsterdamsebrug heeft in de spits capaciteitsknelpunten, zowel op de brug als op de aanrijroutes in de Indische Buurt en op het Zeeburgereiland. De ooit geplande fietsbrug tussen Sluisbuurt en het Oostelijk Havengebied is op basis van het door het Rijk en de gemeente Amsterdam overnemen van het advies van de Commissie Oeververbindingen definitief van de baan. Er is vooralsnog geen zekerheid over een vaste pontverbinding. Wel is reeds een tijdelijke pont voor de komende zeven jaar gerealiseerd en in bedrijf. Een pont heeft overigens een beperktere capaciteit dan een brug en levert geen 24/7-verbinding op“. ↩︎