Terrassenbeleid moet ook over fietsers gaan

Niet alleen bewoners, Cliëntenbelang, voetgangersorganisaties en de Vereniging van Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad protesteren tegen het voorgenomen terrassenbeleid van de gemeente, ook de Fietsersbond is er niet gelukkig mee. Bij de gemeente blijkt men te weinig oog te hebben voor het feit dat de toenemende woekering van terrassen in de stad ook onder fietsers slachtoffers maakt. Daarom wezen we de gemeente erop dat:
− terrassen de neiging hebben om de rand van de stoep op te zoeken, waardoor voor fietsers noodzakelijke schampruimte verloren gaat;
− terrassen op hoeken en koppen van straten het zicht belemmeren op het verkeer op de kruising en zo gevaar veroorzaken;
− terrassen voetgangers van de stoep naar de fietsruimte verdringen, ten koste van de veiligheid van fietsers én voetgangers;
− terrassen in de strook tussen fietspad en rijbaan gevaar stichten doordat bedienend personeel en klanten het fietspad te pas en te onpas oversteken.

Twee fatale missers: 1) fietspad ingekneld tussen stoep- en bermterras en 2) overstekende fietsers en automobilisten door bermterras onzichtbaar voor elkaar (Bos en Lommereweg- Willem de Zwijgerlaan)
Ceintuurbaan

Kortom: goed beleid is pas mogelijk als bij het vergeven van ruimte voor terrassen ook het belang van de veiligheid van het fietsverkeer wordt meegewogen. Vooral waar sprake is van het Hoofd- en Plusnet Fiets.

Lees ook

Fietsers verdienen meer ruimte en meer veiligheid

Dat is de conclusie van recent wetenschappelijk onderzoek naar de effecten van fietsdrukte op de verkeersveiligheid in de vier...

Van 50 naar 30

Sinds 8 december vorig jaar is op veel wegen in Amsterdam 30 km als maximum snelheid ingevoerd. De gemeente...

Meer werkzaamheden en omleidingen dan ooit?

We horen dat van  alle kanten, dus er zal wel iets in zitten. Een van onze leden ging op...