Terrassenbeleid moet ook over fietsers gaan

Niet alleen bewoners, Cliëntenbelang, voetgangersorganisaties en de Vereniging van Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad protesteren tegen het voorgenomen terrassenbeleid van de gemeente, ook de Fietsersbond is er niet gelukkig mee. Bij de gemeente blijkt men te weinig oog te hebben voor het feit dat de toenemende woekering van terrassen in de stad ook onder fietsers slachtoffers maakt. Daarom wezen we de gemeente erop dat:
− terrassen de neiging hebben om de rand van de stoep op te zoeken, waardoor voor fietsers noodzakelijke schampruimte verloren gaat;
− terrassen op hoeken en koppen van straten het zicht belemmeren op het verkeer op de kruising en zo gevaar veroorzaken;
− terrassen voetgangers van de stoep naar de fietsruimte verdringen, ten koste van de veiligheid van fietsers én voetgangers;
− terrassen in de strook tussen fietspad en rijbaan gevaar stichten doordat bedienend personeel en klanten het fietspad te pas en te onpas oversteken.

Twee fatale missers: 1) fietspad ingekneld tussen stoep- en bermterras en 2) overstekende fietsers en automobilisten door bermterras onzichtbaar voor elkaar (Bos en Lommereweg- Willem de Zwijgerlaan)
Ceintuurbaan

Kortom: goed beleid is pas mogelijk als bij het vergeven van ruimte voor terrassen ook het belang van de veiligheid van het fietsverkeer wordt meegewogen. Vooral waar sprake is van het Hoofd- en Plusnet Fiets.

Lees ook

Doet de gemeente wel genoeg aan verkeersveiligheid?

De gemeente vindt van wel als je afgaat op hun Uitvoeringsplan Verkeersveiligheid, 30 km, voetgangers en Fiets 2024. Volgens...

Fietsers moeten kunnen meedenken

Amsterdam wil nieuwe spelregels voor de manier waarop Amsterdammers invloed kunnen uitoefenen op de plannen en projecten van de...

De 2e fietsring als fietsstraat?

In 2018 heeft het gemeentebestuur het plan gelanceerd om, buiten de bestaande Binnenring voor fiets en OV, een 2e...