Terrassenbeleid moet ook over fietsers gaan

Niet alleen bewoners, voetgangersorganisaties en de VVAB protesteren tegen het voorgenomen terrassenbeleid van de gemeente, ook de Fietsersbond is er niet gelukkig mee. Bij de gemeente blijkt men te weinig oog te hebben voor het feit dat de toenemende woekering van terrassen in de stad ook onder fietsers slachtoffers maakt. Daarom wezen we de gemeente erop dat:
− terrassen de neiging hebben om de rand van de stoep op te zoeken, waardoor voor fietsers noodzakelijke schampruimte verloren gaat;
− terrassen op hoeken en koppen van straten het zicht belemmeren op het verkeer op de kruising en zo gevaar veroorzaken;
− terrassen voetgangers van de stoep naar de fietsruimte verdringen, ten koste van de veiligheid van fietsers én voetgangers;
− terrassen in de strook tussen fietspad en rijbaan gevaar stichten doordat bedienend personeel en klanten het fietspad te pas en te onpas oversteken.

Kortom: goed beleid is pas mogelijk als bij het vergeven van ruimte voor terrassen ook het belang van de veiligheid van het fietsverkeer wordt meegewogen. Vooral waar sprake is van het Hoofd- en Plusnet Fiets.

Lees ook

Verbeter de fietsverbindingen tussen stad en Zeeburgereiland

Fietsen tussen de stad en Zeeburgereiland gebeurt steeds meer. Geen wonder: er zijn daar steeds meer bewoners en bestemmingen....

Maak de Oranje Loper zo goed mogelijk

Wie van het Mercatorplein naar het Centraal Station fietst, rijdt gewoonlijk via de Jan Evertsenstraat, Admiraal de Ruiterweg, De...

Naar een veiliger stad voor fietsers

Als voorbereiding op nieuw beleid voor de verkeersveiligheid van de stad, heeft de gemeente stakeholders en burgers om input...