Bij de verkiezing van ‘Fietsgemeente 2024’ kwam Noord-Beveland als beste uit de bus. Amsterdam scoorde laag: 2,8 op een schaal van 5. Sterker, van de 342 beoordeelde gemeentes eindigde Amsterdam op de 3 na onderste plek! En het beroerdst komen in onze stad de kwetsbare fietsers er vanaf (zie boven). En dat voor een stad die die zichzelf als een fietsstad beschouwt!
Hieronder een overzicht van hoe 1518 Amsterdamse fietsers (gemiddeld genomen) over onze stad oordelen.
Opmerkelijk
In 8 van de 9 categorieën blijkt Amsterdam er t.o.v. 2022 op achteruit gegaan te zijn. Dieptepunt daarbij is het oordeel over de stedelijke dichtheid (‘Liggen stedelijke bestemmingen op fietsafstand?’): dat ligt nu 40% lager dan 2 jaar geleden. Een opmerkelijke daling als we in aanmerking nemen dat steeds meer mensen een e-bike gebruiken, waardoor afstanden gemakkelijker te overbruggen zijn. Alleen wat betreft de omrij-factor zijn we er iets op vooruit gegaan: kennelijk hoeven we nu minder om te rijden dan 2 jaar geleden.
In één opzicht was de meting een succes: 1518 Amsterdammers hebben de moeite genomen een oordeel te vellen over de stad als fietsstad. Strikt genomen is een 2,8 (van de 5) nipt voldoende, maar een onvoldoende is het ook niet. Ook opvallend is hoe gul de deelnemers geweest zijn met hun toelichting: 51 A4-tjes (32.615 woorden, een kleine novelle) die we (nog) niet allemaal hebben kunnen verwerken. Maar een eerste indruk is wel dat de oordelen en opmerkingen zelden afwijken van wat de actiefste leden van de afdeling vinden en denken. Voor die laatsten dus een welkome steun in de rug!
Hieronder enkele krenten uit de pap om een indruk te geven.
- Vooral de verschillende snelheden en de onhoorbaarheid van andere ‘fietsers’ (het voorbijsuizen) maken het gevaarlijk voor een ‘gewone’ fietser; ik ben 79 jaar en fiets veel in de stad, ik probeer de spitsuren te vermijden, maar als ik ga fietsen, moet ik vanaf minuut 1 op verkeer van alle richtingen bedacht zijn.
- Tip van een senior: Promoot als gemeente het niet-elektrisch fietsen: goed voor de conditie, goed voor het humeur, goed voor het milieu, goed voor de veiligheid op de weg, goed voor het lichaamsgewicht, goed voor medefietsers. Een benenfiets weegt minder, wat handig is als de fiets uit de stalling omhoog moet worden gereden. Er is geen gedoe met opladen en de gewone fiets is ook nog vele malen goedkoper. Waan je rijk, gebruik je eigen benen!
- Bij deze enquête is het moeilijk onderscheid te maken tussen verschillende gedeeltes van Amsterdam. Ik woon in Zuidoost waar het prima fietsen is. Maar in de binnenstad is het niet fijn, niet veilig, teveel elektrische fietsen en bakfietsen die te snel en te breed zijn. Ik heb het dus gedeeltelijk ook voor de binnenstad ingevuld. En ik zou het fijn vinden als de fietsersbond ook weer de “gewone” fiets zou promoten. Het lijkt wel of niemand meer tegen de wind in kan fietsen.
Naar een overzicht van de uitkomsten van alle alle fietsgemeenten