Eind maart deed de gemeente een proef voor de inrichting van de toekomstige Oostbrug, waarvan de bouw in 2031 moet beginnen. Het brugdek wordt ruim 12 meter breed en om daar een gevoel bij te krijgen werden twee mogelijke indelingen getest. Op een leeg parkeerterrein deden tientallen (e-)fietsers, voetgangers, hardlopers, rolstoelers en zelfs iemand in een brommobiel mee. Na de proef gaven de deelnemers hun mening over aspecten als veiligheid, comfort en doorstroming in verschillende verkeerssituaties, zoals bij tegenliggers en een openstaande brug. De resultaten van de test zijn binnenkort te vinden op www.amsterdam.nl/oostbrug. Je kunt je daar ook abonneren op de nieuwsbrief van het project om op de hoogte gehouden te worden over de vorderingen.
Amsterdam deed al eerder proeven met fietsers
Rond 1940 werden er verschillende fietsproeven gedaan om de capaciteit van fietspaden te bepalen en om stromen van fietsers te onderzoeken bij de roltrappen van een toen geplande tunnel tussen Noord en de (rest van de) stad. Net als de recente proef, zijn de oude fietsproeven op film vastgelegd. Dat was nodig voor het onderzoek, maar de filmpjes, die worden bewaard in het Stadsarchief, zijn sowieso het bekijken waard. Fietsersbond Amsterdam mocht ze online zetten zodat iedereen ze kan zien. De rechten ervan berusten bij het Stadsarchief.
Klaprozenweg <klik hier>
Op 16 en 17 augustus 1939 zijn stromen fietsers over het fietspad vastgelegd. Zo te zien is een groot aantal fietsers bijeengebracht om hier in grote dichtheid te fietsten. Werknemers van de NDSM? Of van een van de andere bedrijven in dit gebied?
Stadionplein <klik hier>
Op 5 en 15 september 1939 werden op het Stadionplein rijwielpaden van wisselende breedte beproefd door verschillende aantallen fietsers naast elkaar. Hiervoor bestegen enige personeelsleden van de afdeling Stadsontwikkeling het rijwiel. Zo te zien waren deze fietsproeven wat meer gestructureerd dan die op de Klaprozenweg. Op een uitgezet stuk rijbaan werden verschillende opties onderzocht: verschillende breedtes en verschillende aantallen fietsers naast elkaar.

Centrale Markt <klik hier>
Hierboven zien we beeld van proeven op de Centrale Markt aan de Jan van Galenstraat op 1 oktober en 21 november 1940. Men onderzocht hier de werking van verschillende opstellingen van ‘begin- en eind-trechter’. De trechters stellen roltrappen voor waar fietsers toegang zouden krijgen tot een IJ-tunnel. Die was toen ook voor fietsers gepland, maar is nooit gerealiseerd.
In de proef zijn de trechters een breed stuk weg met 7 of 8 poortjes waar fietsers moeten afstappen, te voet erdoor gaan en vervolgens weer opstappen. Een groep van zo’n 600 fietsers gaat door verschillende opstellingen van de trechters.
Men meet o.a. het aantal fietsers dat per tijdseenheid door de trechters komt. Eerst door elke 10 seconden een kaartje met een getal weg te halen, later doordat iemand naast het parcours elke seconde met een vlag zwaait. In een andere proef wordt de verdeling van fietsers over de verschillende poortjes onderzocht.

Leidseplein <klik hier>
Wat we hierboven en hieronder zien, zijn geen beelden van een proef, maar de dagelijkse fietsstroom van het Leidseplein naar de Leidsestraat. Tot in de jaren 50 was dat de dikste fietsstroom van Amsterdam. In 1960 werd fietsen daar tussen het Koningsplein en het Leidseplein verboden. Fietsers werden verbannen naar de nieuwe Spiegelstraat. In 1971 werd de Leidsestraat voetgangersgebied (met een tram), wat flink wat fietsers aangrepen om er weer (illegaal) gebruik van te maken. Nu is dat door de enorme voetgangersstromen nauwelijks te doen. Datum van het filmpje ontbreekt.
