Na een fikse verbouwing werd half februari de vernieuwde Geldersekade officieel geopend. Heel fijn, want het was onhandig fietsen toen deze drukke route, onderdeel van de belangrijke fietsroute van het Mr. Visserplein naar het IJ, opgebroken was.
Het resultaat ziet er Puccini-netjes uit. Verdwenen is het opmerkelijke 2-richtingen fietspad met de betonnen rand. In plaats daarvan is het nu een ‘gewone’ straat met richting IJ een rijbaan die fietsers en auto’s delen, en richting Nieuwmarkt een fietsstrook in tegenrichting.
Dit profiel is een voortzetting van dat in de Sint Antoniesbreestraat en heeft ook wel iets weg van hoe de straat er vroeger uitzag. Toch is het gebruik ervan nu heel anders.
UPDATE april 2025
Wat vinden jullie van de vernieuwde Geldersekade, vroegen we in de nieuwsbrief van maart. Daarop kregen we verschillende reacties.
De een had liever het fietspad gehouden. Daar had je tenminste geen last van auto’s en de fietsers hadden daar asfalt. Een ander vindt de nieuwe inrichting prima omdat fietsers in principe meer ruimte tot hun beschikking hebben. Die ruimte moeten ze wel delen met auto’s en dat kan hinder geven, met name als auto’s foutparkeren, aldus nog een andere reactie.

Bij de Prins Hendrikkade vindt men het ingewikkeld. Dat fietsers vanaf de Nieuwmarkt hier naar links moeten is soms lastig. En het kruisen van fietsers onderling kan behoorlijk chaotisch zijn. Vooral omdat fietsers die de rijbanen van de Prins Hendrikkade zijn overgestoken, ineens voorrang moeten verlenen aan fietsers langs de Prins Hendrik. En dat terwijl daar geen ruimte is voor de grote groepen fietsers die zich opstellen bij het verkeerslicht. Eén persoon zou liever zien dat het kruisen van fietsers onderling daar ook geregeld zou worden met verkeerslichten. Anderen denken dat de voorrang tussen fietsers onderling hier beter omgedraaid kan worden. Zoals bij het Rijksmuseum en op het Weesperplein. De Fietsersbond vindt dat ook een goed idee, en gaat dat voorstellen aan de gemeente.
Een kijkje in het verleden
Hieronder een kijkje in het verleden en heden van de Geldersekade. We zijn benieuwd naar jullie ervaringen met deze straat, nu en vroeger. Laat ons dat weten via: geldersekade@fietsersbond.amsterdam

Tot 1955 reed er nog een tram over de Geldersekade. En auto’s en fietsers in twee richtingen.

Geldersekade 1979. Fietsers in de knel door steeds meer auto’s. Het vele foutparkeren zorgde voor fiets-ellende.

Geldersekade in 1984, met tweerichtings fietspad langs het water. Honderden Amsterdammertjes moeten ervoor zorgen dat het fietspad en de stoep vrij blijven van foutparkerende auto’s. Staal om blik te weren.
Fietsers richting IJ moeten oversteken naar links om op het fietspad te komen.




Google streetview-beelden van de Geldersekade in 2008, 2010, 2015 en 2019.
De paaltjes langs het fietspad zijn ergens vóór 2008 vervangen door de betonnen rand. In 2008 is de rijweg dan nog tweerichting voor auto’s, maar vrachtauto’s mogen niet langer richting Prins Hendrik kade rijden.
In 2010 wordt de straat 1 richting voor alle auto’s. Wat later wordt met een verbodsbord duidelijk gemaakt dat fietsers echt niet op de rijbaan mogen, maar op het fietspad moeten. In 2019 staat er een bord dat de rijbaan in het weekend ’s avonds helemaal gesloten is voor autoverkeer. Die maatregel hing samen met de knip op de Munt. Inmiddels geldt dat verbod niet meer, maar zo nodig kan het weer van stal gehaald worden.

De Geldersekade zoals hij in 2021 was, met het 2-richting fietspad met zijn gele betonnen rand.

Een artistieke verbeelding uit 2021 van het plan voor de nieuwe straat: zonnig, groen, en volop ruimte voor fietsers en voetgangers, en geen auto te zien.
Hoe zou dat in de praktijk uitpakken, dachten wij bezorgd.

De pas vernieuwde Geldersekade, februari 2025. Ruimte voor fietsers en voetgangers en auto’s. Maar het is een fragiel evenwicht, want er moeten niet te veel auto’s zijn.
Bij de Prins Hendrikkade

Vroeger moesten fietsers richting IJ bij de Nieuwmarkt naar links oversteken (zie boven) om op het 2-richtingen fietspad te komen. Nu is die overgang vlak vóór de Prins Hendrikkade. Dat is wel wennen. Als er veel auto’s zijn kan het problemen geven.

Op het kruispunt van de fietsers onderling op de Prins Hendrikkade is het een wirwar van bewegingen. Vóór de verbouwing was dat niet anders, behalve dat het er nu misschien drukker is, met meer verschillende soorten fietsen, inclusief snorfietsen en e-bikes. Misschien werkt het beter als de haaientanden hier omgekeerd worden, net als bij het Rijksmuseum.