Hoe kruisen fietsers en voetgangers elkaar op kruisingen met verkeerslichten?

Moet de voorrang tussen fietsers en voetgangers op kruisingen met verkeerslichten geregeld worden of niet? En zo ja, hoe? Zijn daar haaientanden of zebra’s voor nodig, of misschien zelfs aparte verkeerslichten? Over deze en dergelijke vragen breken verkeerskundigen zich al lang het hoofd. En wij dus ook.
Hieronder zetten we op een rij hoe wij hier tegenaan kijken.

NU

Sinds jaar en dag wordt in Nederland bewust de voorrang tussen fietsers en voetgangers onderling niet met verkeerslichten geregeld. Reden: er zijn minder lange wachttijden voor iedereen. En fietsers en voetgangers kunnen het kruisen beter zelf onderling regelen dan dat verkeerslichten dat kunnen.
Alleen waar fietsers en voetgangers auto’s kruisen wordt dat geregeld met lichten. Meestal zijn er wel haaientanden (of een kruis) op het kruispunt van fietsers onderling en in Amsterdam zijn er ook zebrapaden op het kruispunt van fietsers en voetgangers. En dat laatste vinden wij bedenkelijk.

Discussienota

Eind 2024 kwam CROW Fietsberaad met een discussienota over dat laatste: voorrang tussen fietsers en voetgangers bij kruispunten. Daar hebben we op gereageerd.
Positief over het feit dat het een wettelijke mogelijkheid biedt om op kruispunten van fietspaden de haaientanden om te draaien (zoals beproefd op o.a. het Weesperplein).
Maar we zijn negatief over wat er in de notitie staat over zebra’s over fietspaden bij kruispunten met verkeerslichten. Volgens ons zijn die zebra’s ongeloofwaardig: als fietsers groen hebben is het praktisch onmogelijk om voetgangers voor te laten gaan.
Onze analyse en ons advies hebben we uitgebreid uiteengezet in onze reactie aan het Fietsberaad. We hopen dat dat leidt tot onderbouwde adviezen van het Fietsberaad over dit onderwerp.

Nota bene
Onze reactie op de discussienota van het Fietsberaad is overigens helemaal in lijn met ons eerdere standpunt over zebra’s over fietspaden dat we in 2018 al vastlegden.

Lees ook: Fietsers tegelijk groen?

Lees ook

Het slechtste wegdek van Amsterdam – 1

De wegkwaliteit van sommige straten in Amsterdam is belabberd. Losliggende tegels op fietspaden, verzakte klinkers of hobbels in het...

Stoer fietsen is ook stoer spelen

D66 diende bij de gemeente een initiatiefvoorstel in dat er voor moet zorgen dat er in de stad meer...

Fietsers verdienen meer ruimte en meer veiligheid

Dat is de conclusie van recent wetenschappelijk onderzoek naar de effecten van fietsdrukte op de verkeersveiligheid in de vier...