Stoer fietsen is ook stoer spelen

D66 diende bij de gemeente een initiatiefvoorstel in dat er voor moet zorgen dat er in de stad meer plekken komen waar kinderen stoer kunnen buitenspelen. Het gaat dan om “spannende, uitdagende en avontuurlijke manieren van spelen waarbij onzekerheid in uitkomst en een fysiek verwondinkje een mogelijk onderdeel van het spelen zijn”. Men denkt aan hoog klimmen, flink botsen, hard hollen, vallen en opstaan waarbij de kans op “een bult of wondje” niet moet worden uitgesloten. Volgens D66 wordt daarmee voorkomen “dat kinderen op latere leeftijd verkeerde beslissingen nemen in risicovolle situaties, zoals in het verkeer, of zelfs angststoornissen ontwikkelen.”

Goed idee

Goed idee, vinden wij. Maar daar willen wij graag iets aan toevoegen. Volgens het gemeentelijke Uitvoeringsplan Verkeersveiligheid zijn in de gemeente Amsterdam elke dag ongeveer 65 duizend kinderen op weg naar één van de bijna 250 basisscholen. Ten behoeve van die kinderen werkt de gemeente aan “het aanleggen van schoolzones en schoolstraten1. Dat vinden we ook een goed plan, maar wel beschouwd te beperkt. Immers, de meeste kinderen wonen niet zo dicht bij school dat ze op de hele weg daarheen door die schoolzones en schoolstraten beschermd worden.

Beter idee

Zouden we er niet beter aan doen om een veel groter deel van de stad zo in te richten (minder auto’s, lagere snelheid en waar nodig ruime veilige fietspaden), dat álle kinderen veilig op de fiets naar school kunnen, hoever ze ook van school wonen?

En laten we wel wezen, wordt daarmee ook niet vanzelf ook voorkomen dat “kinderen op latere leeftijd verkeerde beslissingen nemen in risicovolle situaties, zoals in het verkeer, of zelfs angststoornissen ontwikkelen”?


  1. Uit onderzoek naar bestaande schoolstraten in Amsterdam blijkt dat een schoolstraat de verkeersveiligheid verbetert. Ander onderzoek laat zien dat schoolstraten ertoe leiden dat kinderen vaker lopend of met de fiets naar school komen en dat de luchtkwaliteit rondom scholen verbetert. ↩︎

Lees ook

Wat te doen tegen al die (vaak veel te) snelle e-bikes?

Vijf jaar geleden werden de fietspaden (binnen de ring A10) eindelijk verlost van de snorfietsen en nu zitten we...

Wat te doen met de e-bike?

Reinder Rustema zette op een rij hoe we de plaag van te snelle e-bikes op de fietspaden de baas...

Amsterdam als fietsgemeente

Bij de verkiezing van ‘Fietsgemeente 2024’ kwam Noord-Beveland als beste uit de bus. Amsterdam scoorde laag: 2,8 op een...