Sinds 8 december vorig jaar is op veel wegen in Amsterdam 30 km als maximum snelheid ingevoerd. De gemeente onderzocht de huidige gemiddelde snelheid, reistijd en de beleving van bewoners. Het lijkt alsof de gemeente positief is, gebaseerd op het feit dat 60% van de Amsterdammers dat is.
Als resultaat wordt onder andere genoemd dat de gemiddelde snelheid met 5% is gedaald naar 20 km/u. Dat is inclusief stilstaan, optrekken en afremmen. Op wegen waar je minder hoeft te remmen en wachten is de gemiddelde snelheid met 10% omlaag gegaan, van 40 naar 36 km/u. Vervolgens wordt voorgerekend hoeveel extra reistijd dit de automobilist kost. En gelukkig blijkt het GVB er minder last van te hebben dan verwacht.
Allemaal resultaten die misschien interessant zijn voor de autorijder en de OV-gebruiker, maar die niets betekenen voor de fietser of voetganger. Het onderzoek − althans de samenvatting − geeft absoluut geen inzicht in hoe een en ander uitpakt voor de veiligheid van de kwetsbare verkeersdeelnemers. Weliswaar geeft een deel van de geënquêteerden aan dat het verkeer rustiger is en de verkeersveiligheid is toegenomen, maar dat wordt niet onderbouwd.
Eigen snelheidsmetingen
Ook de Fietsersbond heeft snelheden gemeten. De gemiddelde snelheden van rijdende auto’s die wij vaststelden, komen overeen met die van de gemeente. Maar wij kunnen nog geen conclusie trekken over een eventuele verbetering van de verkeersveiligheid. Zo werd duidelijk dat scooters veel te hard rijden. Daar reken je niet op en dus kan dat gevaarlijker zijn dan een snel rijdende auto. Immers, je ziet ze veel minder goed aankomen – vooral in een bocht. Ook auto’s die sneller gaan dan 40 km/u kunnen een bedreiging vormen, omdat je niet meer op die snelheden bedacht bent.
Tips
De Fietsersbond is blij met de invoering van de snelheidsverlaging naar 30 km/u, maar hebben daar ook kanttekeningen bij. Daarom geven we de gemeente graag wat tips mee:
- Prijs je niet gelukkig met een daling van de snelheid van 10%; 36 km/u is echt nog te snel!
- Intensiveer de handhaving, niet alleen van autosnelheden, maar ook van die van scooters en motoren.
- Neem volgend jaar in de evaluatie mee wat het effect van de invoering van 30 km/u is op de veiligheid van de kwetsbare verkeersdeelnemer.