In onze nieuwsbrief van december berichtten we al over de anti-terrorisme maatregelen rond het Centraal Station die voor fietsers een risico vormen. Onlangs zijn rond CS opnieuw een aantal van zulke maatregelen uitgevoerd, ditmaal een middeneiland in de monding van het twee-richting (fiets)pad van de Cuyperspassage aan de stadzijde van CS..

Te krap
Door het middeneiland met de paaltjes worden de doorgangen voor fietsers vernauwd tot zo’n 1,50m. Op zo’n drukke fietsroute maakt dat de situatie onoverzichtelijk en gevaarlijk, met reëel risico op botsen en valpartijen. Ook kan het ongewenst gedrag uitlokken, zoals de middenheuvel aan de verkeerde kant passeren.
Schijnzebra
Bij het middeneiland zijn witte banen in de bestrating aangebracht alsof het een zebra is. Maar het kan geen zebra zijn, want het is daar een voetgangerszone (en geen wegvak), en er is ook geen bord L2 dat bij een zebra hoort te staan. Toch: voor een doorsnee voetganger ziet het eruit als een zebra.

Slecht zicht
De vernauwing en de schijnzebra mogen dan een probleem zijn, het grootste probleem is dat fietsers en voetgangers die willen oversteken elkaar niet (goed) kunnen zien. Fietsers komen uit de donkere tunnel en overstekende voetgangers gaan schuil achter de voormalige fietsenstalling, omdat het eiland pal daarnaast is aangelegd.

Die oude fietsenstalling heeft nu een bestemming als bagagedepot, waardoor er meer toeristen op die plek willen oversteken. Een oversteek is dan ook beslist gewenst, maar niet precies op deze plek en niet op deze manier. En zeker niet met misleidende witte strepen die een zebra suggereren terwijl het dat niet kan zijn.
We hebben de gemeente attent gemaakt op deze onveilige situatie, die ironisch genoeg ontstaan is door beveiligingsmaatregelen tegen andere gevaren.