In Amsterdam zitten auto’s fietsers en voetgangers vaak in de weg met alle gevaren van dien. Komt dat doordat er te vaak en te veel ontheffingen worden verleend, waardoor bestuurders van bestelbussen overal kunnen laden en lossen, ook waar het eigenlijk niet mag? Of is het een gebrek aan handhaving? Of wordt het de overtreders makkelijk gemaakt om de handhavers te vlug af te zijn?

Hoe het zij, zelfs als zo’n gevaarlijke situatie maar kort duurt, veroorzaakt het onveiligheid: fietsers moeten uitwijken over tramrails, zich mengen met autoverkeer of balanceren langs hoge stoepranden. Zou dit een van de oorzaken kunnen zijn van het ontstaan van de zogenoemde epidemie van ‘eenzijdige ongelukken’?
In extreme en aanhoudende situaties — zoals bij fietsers op de stoep gebeurde — treden handhavers van de gemeente wel op, maar in de meeste gevallen blijft de misstand onopgemerkt, laat staan dat het wordt aangepakt en verholpen. Misschien moeten we daarom zelf de hand aan de ploeg slaan, zoals we eerder deden toen we opriepen het slechtste fietswegdek van Amsterdam aan te wijzen. En een voorbeeld nemen aan het project Seattle Cars in Bike Lanes: zij vroegen foto’s in te sturen van auto’s die op fietspaden geparkeerd stonden. Dat werkte: de gemeente greep in.
Daarom vragen wij: waar zijn in Amsterdam auto’s het gevaarlijkst voor fietsers?
Met andere woorden: op welk fietspad, welke fietsstrook of (fiets)straat in Amsterdam stichten auto’s het vaakst of meest gevaar voor fietsers?
Laat het ons weten
Stuur een foto en een korte toelichting naar: nieuwsbrief@fietsersbond.amsterdam
Onder de inzenders verloten we twee exemplaren van het prachtboek Fietsstad Amsterdam
Nog wat voorbeelden
