Waar zijn auto’s het gevaarlijkst voor fietsers?

In Amsterdam zitten auto’s fietsers en voetgangers vaak in de weg met alle gevaren van dien. Komt dat doordat er te vaak en te veel ontheffingen worden verleend, waardoor bestuurders van bestelbussen overal kunnen laden en lossen, ook waar het eigenlijk niet mag? Of is het een gebrek aan handhaving? Of wordt het de overtreders makkelijk gemaakt om de handhavers te vlug af te zijn?

Fietspad Damrak door laden en lossen onbruikbaar gemaakt [Beeld AT5]

Hoe het zij, zelfs als zo’n gevaarlijke situatie maar kort duurt, veroorzaakt het onveiligheid: fietsers moeten uitwijken over tramrails, zich mengen met autoverkeer of balanceren langs hoge stoepranden. Zou dit een van de oorzaken kunnen zijn van het ontstaan van de zogenoemde epidemie van ‘eenzijdige ongelukken’?

In extreme en aanhoudende situaties — zoals bij fietsers op de stoep gebeurde — treden handhavers van de gemeente wel op, maar in de meeste gevallen blijft de misstand onopgemerkt, laat staan dat het wordt aangepakt en verholpen. Misschien moeten we daarom zelf de hand aan de ploeg slaan, zoals we eerder deden toen we opriepen het slechtste fietswegdek van Amsterdam aan te wijzen. En een voorbeeld nemen aan het project Seattle Cars in Bike Lanes: zij vroegen foto’s in te sturen van auto’s die op fietspaden geparkeerd stonden. Dat werkte: de gemeente greep in.
Daarom vragen wij: waar zijn in Amsterdam auto’s het gevaarlijkst voor fietsers?

Met andere woorden: op welk fietspad, welke fietsstrook of (fiets)straat in Amsterdam stichten auto’s het vaakst of meest gevaar voor fietsers?

Laat het ons weten

Stuur een foto en een korte toelichting naar: nieuwsbrief@fietsersbond.amsterdam

Onder de inzenders verloten we twee exemplaren van het prachtboek Fietsstad Amsterdam

Nog wat voorbeelden

foto’s John Patterson

Lees ook

Fietsers verdienen meer ruimte en meer veiligheid

Dat is de conclusie van recent wetenschappelijk onderzoek naar de effecten van fietsdrukte op de verkeersveiligheid in de vier...

Van 50 naar 30

Sinds 8 december vorig jaar is op veel wegen in Amsterdam 30 km als maximum snelheid ingevoerd. De gemeente...

Meer werkzaamheden en omleidingen dan ooit?

We horen dat van  alle kanten, dus er zal wel iets in zitten. Een van onze leden ging op...