Weg met die gevaarlijke paaltjes!

Weg met die gevaarlijke paaltjes!

Je bent even afgeleid en je knalt er zomaar tegenop.
Je bent even afgeleid en je knalt er zomaar tegenop.
De meeste paaltjes op de Amsterdamse fietspaden zijn overbodig en gevaarlijk, blijkt uit onderzoek van de Fietsersbond. Ze moeten dus gewoon weg.

Hoewel de paaltjes op fietspaden meestal met goede bedoelingen worden neergezet, doen ze vaak niet wat ze moeten doen en zijn ze intussen wel gevaarlijk voor fietsers.

Anti-auto
De meeste paaltjes zijn anti-auto: ze moeten voorkomen dat auto's een fietspad oprijden om de weg af te snijden of om op de stoep te kunnen parkeren. Maar vaak helpt zo'n paaltje niet en rijden auto's die kwaad willen er gewoon omheen.

In Amsterdam worden veel paaltjes bovendien in de winter weggehaald om de fietspaden te kunnen vegen en strooien. Dan blijft vaak een lelijk gat achter dat gevaarlijk is – helemaal bij sneeuw en gladheid.

De vraag is natuurlijk: als de paaltjes in de winter weg kunnen, waarom dan niet het hele jaar? Ook zijn veel paaltjes slecht te zien, slecht onderhouden en wordt niet gedaan wat nodig en verplicht is om ze de aandacht te laten trekken.

Meer nadelen dan voordelen
Paaltjes op fietspaden hebben dus meer na- dan voordelen. Daarom moeten ze alleen worden toegepast als ze écht nodig zijn, en dan moet er voor gezorgd worden dat fietsers ze niet over het hoofd zien.

De Fietsersbond hoopt dat de stadsdelen nu snel een eind maken aan die paaltjesplaag waardoor in heel Nederland jaarlijks 12.000 fietsers onnodig gewond raken.

Zie ook: Het Parool van 11 februari.

Lees ook

Doet de gemeente wel genoeg aan verkeersveiligheid?

De gemeente vindt van wel als je afgaat op hun Uitvoeringsplan Verkeersveiligheid, 30 km, voetgangers en Fiets 2024. Volgens...

Fietsers moeten kunnen meedenken

Amsterdam wil nieuwe spelregels voor de manier waarop Amsterdammers invloed kunnen uitoefenen op de plannen en projecten van de...

De 2e fietsring als fietsstraat?

In 2018 heeft het gemeentebestuur het plan gelanceerd om, buiten de bestaande Binnenring voor fiets en OV, een 2e...