Weg met die gevaarlijke paaltjes!

Weg met die gevaarlijke paaltjes!

Je bent even afgeleid en je knalt er zomaar tegenop.
Je bent even afgeleid en je knalt er zomaar tegenop.
De meeste paaltjes op de Amsterdamse fietspaden zijn overbodig en gevaarlijk, blijkt uit onderzoek van de Fietsersbond. Ze moeten dus gewoon weg.

Hoewel de paaltjes op fietspaden meestal met goede bedoelingen worden neergezet, doen ze vaak niet wat ze moeten doen en zijn ze intussen wel gevaarlijk voor fietsers.

Anti-auto
De meeste paaltjes zijn anti-auto: ze moeten voorkomen dat auto's een fietspad oprijden om de weg af te snijden of om op de stoep te kunnen parkeren. Maar vaak helpt zo'n paaltje niet en rijden auto's die kwaad willen er gewoon omheen.

In Amsterdam worden veel paaltjes bovendien in de winter weggehaald om de fietspaden te kunnen vegen en strooien. Dan blijft vaak een lelijk gat achter dat gevaarlijk is – helemaal bij sneeuw en gladheid.

De vraag is natuurlijk: als de paaltjes in de winter weg kunnen, waarom dan niet het hele jaar? Ook zijn veel paaltjes slecht te zien, slecht onderhouden en wordt niet gedaan wat nodig en verplicht is om ze de aandacht te laten trekken.

Meer nadelen dan voordelen
Paaltjes op fietspaden hebben dus meer na- dan voordelen. Daarom moeten ze alleen worden toegepast als ze écht nodig zijn, en dan moet er voor gezorgd worden dat fietsers ze niet over het hoofd zien.

De Fietsersbond hoopt dat de stadsdelen nu snel een eind maken aan die paaltjesplaag waardoor in heel Nederland jaarlijks 12.000 fietsers onnodig gewond raken.

Zie ook: Het Parool van 11 februari.

Lees ook

Fietsersbond ook voor minimumleeftijd fatbikes

Naar aanleiding van een aantal recente ongelukken besteedde AT5 aandacht aan de gevaren die snelle fatbikes in de stad...

Slordig beheer fietsnetwerk

Het Amsterdamse fietsnetwerk (Plus- en Hoofdnet Fiets) is cruciaal om snel, veilig en comfortabel door Amsterdam te fietsen. Gezien...

Zorgen over onveiligheid fietsers

Bij de start van het nieuwe schooljaar hebben onder andere AT5 en NH Nieuws aandacht besteed aan de zorgen...