AGORA – een planologisch tijdschrift – organiseert op vrijdagmiddag 20 mei een symposium over Fietscultuur. Zowel erkende fietswetenschappers als beleidsmakers komen aan het woord.
Uit de bijdragen in AGORA Fietsen komt echter naar voren dat er een veelheid aan perspectieven op de fiets bestaat die tot nadenken en onderzoerk uitnodigt. Het gebruik van de tweewieler wordt niet alleen bepaald door fietspaden en dichtheid, maar ook door culturele processen en sociale structuren. Fietsbeleid moet zicht niet alleen richten op infrastructuur, maar ook op ‘zachte’ factoren zoals marketing.
Symposium
Voor AGORA voldoende reden om op vrijdagmiddag 20 mei een symposium over Fietscultuur te houden. Hierin zullen zowel erkende fietswetenschappers als beleidsmakers hun verhaal doen. Vanuit academia zullen onder meer Prof. Dr. Giselinde Kuipers (UvA/EUR), Dr. Veronique van Acker (UGent) en Ir. Mark Brussel (UTwente) een presentatie geven.
Dit vormt de basis voor het tweede gedeelte van het symposium, waarin ingegaan zal worden op het praktisch nut van inzichten over fietscultuur. Fietsmarketingexperts Amsterdamize & Münchenierung zullen met videobeelden aantonen wat de randvoorwaarden zijn voor een succesvolle marketingcampagne. Hugo van der Steenhoven (Fietsersbond) en Richard ter Avest (Goudappel Coffeng) gaan in op manier waarop zij dagelijks met fietscultuur te maken hebben.
Een interessante middag voor wetenschappers, consultants, studenten en beleidsmakers geïnteresseerd in sociaalruimtelijke vraagstukken. Een noodzakelijk evenement voor iedereen die bovengemiddeld geïnteresseerd is in fietsen. Meer informatie over het symposium is beschikbaar op www.agora-magazine.nl/symposium.
Wanneer: vrijdag 20 mei van 13:30 tot 17:30
Waar: Zaal M.1.01, Plantage Muidergracht 12, Amsterdam
Aanmelden: Het symposium is gratis, wel word je verzocht je aan te melden via het webformulier of door een mailtje te sturen naar symposium@agora-magazine.nl.