Fietsersbond ontevreden over aanpak scooteroverlast

De aanpak van de problemen die scooters veroorzaken, levert veel te weinig op. Maatregelen die echt helpen tegen de overlast van scheurende scooters, blijven uit.

Dat zeggen de Fietsersbond en Milieucentrum Amsterdam in reactie op de scooterplannen van VVD-wethouder Eric Wiebes, die morgen in de gemeenteraad zullen worden besproken. 'Een slappe aanpak,' zegt Gerrit Faber van de Fietsersbond.
De beide organisaties wijzen erop dat het aantal ongelukken met snorscooters de laatste jaren dramatisch is gestegen. In 2009 was 18,6 procent van het aantal ernstig gewonde verkeersslachtoffers een bestuurder van een brom- of snorfiets. Een schrikbarend percentage, omdat scooters verantwoordelijk zijn voor 1,5% van alle ritten in de stad.

Erger dan vroeger
Dertien jaar geleden werden brommers verbannen van de fietspaden. Het gevolg was niet alleen dat het veiliger werd voor fietsers, maar ook en vooral dat de veiligheid van brommerrijders aanzienlijk verbeterde. Wat 13 jaar geleden werd ingevoerd, is door het verschijnen van snorscooters in één klap ongedaan gemaakt. En verergerd: want snorscooterberijders scheuren nu rond zonder helm en moeten daar bij ongelukken in feite duurder voor betalen dan de helmdragende brommerrijders vroeger.

Te hard

Ook veroorzaken snorfietsen problemen voor fietsers doordat ze erg breed zijn, zich niet aan verkeersregels houden en veel te hard rijden. Uit onderzoek van de Fietsersbond blijkt dat 94 procent van de snorfietsers te hard rijdt: gemiddeld 37 kilometer per uur, terwijl maximaal 25 kilometer per uur is toegestaan. Uit een Amsterdamse steekproef blijkt ook nog eens dat 22 procent van de snorfietsers van zestien en zeventien jaar zonder rijbewijs rijdt.

Milieucentrum Amsterdam en de Fietsersbond maken zich bovendien zorgen over uitstoot van ongezond 'ultrafijnastof'. Ze zijn vooral teleurgesteld dat Wiebes zijn inspanningen staakt om snorfietsers in de hele stad van het fietspad te weren.

Bron: Het Parool

Lees ook

Fietsers moeten kunnen meedenken

Amsterdam wil nieuwe spelregels voor de manier waarop Amsterdammers invloed kunnen uitoefenen op de plannen en projecten van de...

Hoe bevalt de vernieuwde Kinkerstraat?

De Kinkerstraat tussen de Bilderdijkstraat en de Kinkerbrug, heeft een nieuwe inrichting. In plaats van het smalle fietspad stad-in,...

Niet veilig kan nooit kwalitatief goed zijn

De gemeente Amsterdam kent een speciale commissie die moet zorgen voor een “kwalitatief goede, fysieke inrichting van de alle...