Fietsverlichtingsactie 2010

Fietsverlichtingsactie 2010

Doel van de acties op 18 november was: de lampjes van fietsers brandend te krijgen en te houden. “Verlicht fietsen is prettig voor jezelf omdat anderen dan beter rekening met je kunnen houden. Daarom voeren we ook de campagne Vriendelijkverkeer.nl,” aldus Fred Redemeijer, een van de actievoerders.
Volgens Fred was er veel belangstelling, maar werden er maar weinig lichtjes verkocht. De meeste aandacht was er voor de uitgedeelde flyers over scooteroverlast.

Testen van kwaliteit
De Fietsersbond weet als geen ander dat er veel slechte verlichting op de markt is en dat verlichting snel stuk gaat. De bond test regelmatig allerlei soorten koplampen, achterlichten, dynamo’s en losse lampjes. Uitgebreide informatie hierover staat op de website van de Fietsersbond.

Tijdens de fietsverlichtingsactie kregen fietsers een folder van de Fietsersbond met handige reparatietips en informatie over “groot en klein” licht.
Tip nummer één is: monteer batterijverlichting als achterlicht. Het grote voordeel daarvan is dat er dan geen draadjes lopen van het achterlicht naar de dynamo. Want iedere fietser weet dat juist die draadjes altijd kapot gaan. Ledverlichting (die op batterijen werkt) wordt daarom steeds populairder.

Beter verlicht dan bekeurd
Bezoekers van de verlichtingsactie kregen ook antwoord op al hun vragen en praktische hulp bij het repareren van eventuele defecten. De Fietsersbond loopt hiermee vooruit op de aangekondigde handhavingsacties van de politie.

Lees ook

Wat te doen tegen al die (vaak veel te) snelle e-bikes?

Vijf jaar geleden werden de fietspaden (binnen de ring A10) eindelijk verlost van de snorfietsen en nu zitten we...

Wat te doen met de e-bike?

Reinder Rustema zette op een rij hoe we de plaag van te snelle e-bikes op de fietspaden de baas...

Amsterdam als fietsgemeente

Bij de verkiezing van ‘Fietsgemeente 2024’ kwam Noord-Beveland als beste uit de bus. Amsterdam scoorde laag: 2,8 op een...