“Over 10 jaar 25% minder ongelukken”
In het Meerjarenbeleidsplan Verkeersveiligheid 2012-2015 van Amsterdam staan de maatregelen die deze ambitie moeten waarmaken. Of dat ook gaat lukken?
Jongen snorscooterberijders en 55+ fietsers
De twee voornaamste groepen verkeersslachtoffers zijn jonge scooterrijders en oudere fietsers. Om daar iets aan te doen wordt vooral ingezet op “voorlichting en handhaving op snelheidsovertredingen”, het weren van “bromfietsers van fietspaden” (?) en het weren van snorfietsen “uit parken en van vrijliggende fietspaden binnen 30km-zones”.
Gaat het lukken?
Gezien het feit dat in de tweewielerbranch snorfietsen de enige groeimarkt zijn, is het zeer de vraag of B&W met de voorgestelde maatregelen haar ambitie bereikt. Volgens de Fietsersbond zouden snorfietsen om te beginnen in het gehele gebied binnen de A10 van fietspaden geweerd moeten worden, en niet alleen van de enkele fietspaden in 30 km gebieden. En niet alleen snorfietsen, maar alle door motorkracht aangedreven twee- of driewielers die harder kunnen dan 25 km/u, dus ook verkeerd afgestelde of opgevoerde elektrische fietsen (de meeste).
En of het weren van bromfietsen van de fietspaden (dat mag in Amsterdam alleen op enkele plaatsen) zoden aan de dijk van de verkeersveiligheid zet, is maar zeer de vraag.
De gemeenteraad moet nog instemmen met het Meerjarenplan Verkeersveiligheid.