“Wacht op groen”. Helpt dat?

“Wacht op groen”. Helpt dat?

“Wacht op groen” op kruising Overtoom-1e Const. Huygensstraat
Fietsers die door rood rijden, de stad is het zat. Steeds meer vermaningen moeten daar iets tegen doen. Maar of het helpt…

Eerst waren er de smileys (rechtsonder) die fietsers proberen te verleiden te wachten, nu staat die wens ook al met letters op het wegdek geschreven.

Maar de vraag is of het helpt. Misschien brengt het verkeersdeelnemers alleen maar op verkeerde gedachten en tot ongewenst gedrag. Misschien gaan fietsers alleen maar denken dat ze eigenlijk wel erg lang staan te wachten… en waarom zouden ze niet doorrijden als er toch geen gevaar in zicht is?

Deze smileys maken onderdeel uit van een onderzoek naar de mogelijkheid de door-rood-rijder 'psychisch' te beïnvloeden.
Deze smileys maken onderdeel uit van een onderzoek naar de mogelijkheid de door-rood-rijder 'psychisch' te beïnvloeden.
Het is zelfs de vraag of het middel niet erger is dan de kwaal. Bekend is dat de veiligheid van de verkeersdeelnemer vooral baat heeft bij aandacht voor wat gevaarlijk is. Al die borden en tekens op het wegdek (en dan hebben we het nog niet eens over die verleidelijke ondergoedreclames bij de bus- en tramhaltes waar de gemeente een centje mee bijverdient) leiden alleen maar af en veroorzaken dus eerder het omgekeerde: geen aandacht voor het verkeer. (Zie rapport SWOV.)

Ook Ane Wiersma, senior ontwerper verkeersregelingen bij de Dienst Ruimtelijke Ordening, gelooft niet dat al die 'psychologische' middelen helpen. Ook niet die aftelklokjes in fietserslichten. Volgens hem is het enige dat echt helpt: het wachten korter en zinniger te maken. Dat laatste door ervoor te zorgen dat fietsers kunnen zien waarvoor ze wachten.

Kortere wachttijden, dat vindt de Fietsersbond ook al jaren een goed idee.

Bron: PLAN Amsterdam

Zie ook: AT5 en website Amsterdam

Lees ook

Omgedraaide haaientanden

Tot voor kort kwam dit alleen voor op de Amstelveenseweg bij het Vondelpark: overstekende fietsers krijgen voorrang van fietsers van rechts. Wij pleitten er al langer voor om dit vaker te doen. De gemeente deed een proef en nu de uitslag positief uitpakt, wordt het breder ingevoerd.

Veilig fietsen kan niet zonder meer veilige ruimte

Hoe breed moet een fietspad zijn? Volgens de gemeente moeten gewone fietspaden bij voorkeur minstens 2,50 meter breed zijn;...

De missende ketting van Noord

Wanneer reisde u voor het laatst met het Distelwegveer? Dat is een vraag die ook veel Noorderlingen niet zo...