Fietsersbond pleit voor aanbesteding parkeerbeheer

Fietsersbond pleit voor aanbesteding parkeerbeheer

De Fietsersbond krijgt veel klachten binnen over de werknemers van Parkeerbeheer die zich door de stsad begeven op hun scootertjes, vaak met vervelende gevolgen. De bond pleit derhalve bij verkeerswethouder Eric Wiebes voor een openbare aanbesteding van het parkeerbeheer.In de volgende brief vraagt beleidsmedewerker Gerrit Faber hierom:

We lazen vandaag in het Parool dat Parkeerbeheer vanaf 1-1-2014 wordt aanbesteed.Los van alle discussies die er ongetwijfeld over het aanbesteden zullen ontstaan, willen we hierover één punt maken.Momenteel krijgen we regelmatig klachten over het rijgedrag van parkeerbeheerders op (snor)scooters. Dat varieert van met zijn tweeën naast elkaar, harder dan 25 km/h en tegen de richting in over het fietspad rijden.Maar vooral vinden we het vreemd dat de gemeente werknemers zonder helm op een scooter laat rijden van een zeer vervuilend type, terwijl de gemeente verkeersveiligheid en schone lucht propageert. Een slecht signaal.Een aanbesteding is de kans om het beter te doen. In de aanbestedingsvoorwaarden kan de gemeente eisen dat de nieuwe parkeerbeheerders zich niet op brommers met een verbrandingsmotor en zeker niet op snorfietsen mogen voortbewegen. Dit is het moment om dat aan te kaarten. We pleiten hiervoor vanwege de verkeersveiligheid, voor de luchtkwaliteit en de groene uitstraling en voorbeeldfunctie van Amsterdam. Parkeerbeheerders op een fiets blijven gezonder en doen hun werk niet langzamer dan op een brommer. Voor langere afstanden is te denken aan een fiets met trapondersteuning of desnoods een elektrische bromfiets (geel kenteken, helm). Pizzakoeriers gaan parkeerbeheerders al voor: http://bit.ly/xxvvXM Zou je wethouder Wiebes willen vragen om dit in te brengen bij het opstellen van de aanbestedingsvoorwaarden? Met vriendelijke groetGerrit Faber Beleidsmedewerker Fietsersbond Afdeling Amsterdam —-Terug naar de voorpagina**

Lees ook

Omgedraaide haaientanden

Tot voor kort kwam dit alleen voor op de Amstelveenseweg bij het Vondelpark: overstekende fietsers krijgen voorrang van fietsers van rechts. Wij pleitten er al langer voor om dit vaker te doen. De gemeente deed een proef en nu de uitslag positief uitpakt, wordt het breder ingevoerd.

Veilig fietsen kan niet zonder meer veilige ruimte

Hoe breed moet een fietspad zijn? Volgens de gemeente moeten gewone fietspaden bij voorkeur minstens 2,50 meter breed zijn;...

De missende ketting van Noord

Wanneer reisde u voor het laatst met het Distelwegveer? Dat is een vraag die ook veel Noorderlingen niet zo...