Het aantal ongelukken met scooters is in de periode 2005-2009 met 87 procent gestegen. De meeste slachtoffers zijn vrij jong, in de leeftijdsfase 15-19 jaar.
Veelal is sprake van hoofd- en nekletsel en ook komt geregeld hersenletsel voor. Bij dodelijke ongevallen is in bijna alle gevallen sprake van hersenletsel. Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van de Stichting Consument en Veiligheid.
Bij bijna 90 procent van de ongevallen is de gewonde de bestuurder of een medepassagier. Anders zijn dat fietsers en in een enkel geval een voetganger. Het meest ernstig zijn botsingen met personenauto's en het vaakst wordt het letsel veroorzaakt door een val van de scooter of doordat de scooter kantelt.
In 2009 werden 95.000 scooters verkocht. Dat is een verdubbeling ten opzichte van 2005. Vooral de verkoop van de (snor)scooter, waarmee op het fietspad en zonder helm mag worden gereden, is fors gestegen.
Consument en Veiligheid wil bestuurders van elektrische scooters en snor(retro)scooters op vrijwillige basis een helm laten dragen. Maar deskundigen zijn daar tegen: het dragen van een helm geeft een (schijn)gevoel van veiligheid en zal daardoor vermoedelijk eerder tot nog meer ongevallen leiden, mogelijk met nog meer slachtoffers onder de overige kwetsbare weggebruikers.
Er is vermoedelijk wel een gunstig effect te verwachten van het verplicht dragen van een helm: voor veel jongelui is dan de lol van een scooter eraf. Als dan bovendien alle gemotoriseerden naar de rijbaan verbannen worden, hoeven in ieder geval niet langer de kwetsbare verkeersdeelnemers op stoep en fietspad slachtoffer te worden van te hard en te roekeloos rijdende scooterberijders.
Verontrustend
Trouw (26 augustus) schrijft: “De zorgen over scooters zijn niet nieuw. In 2010 heeft het ministerie van infrastructuur en milieu (toen nog verkeer en waterstaat) een verzwaard praktijkexamen en een likop-stuk-beleid ingevoerd. Ook wordt gesproken met branchevereniging Bovag over betere begrenzers. Maar van alle plannen is nog niet veel terecht gekomen. Veel minder jongeren dan verwacht doen het examen, bijna de helft rijdt rond zonder, zo bleek eerder deze maand uit een rapport van onderzoeksbureau DHV.
De handhaving is geen prioriteit van de politie. “Wij hebben wel wat anders aan ons hoofd. Overvallen en straatroof bijvoorbeeld”, zegt een woordvoerder van de Amsterdamse politie desgevraagd. Om die reden worden ook de hogere boetes voor te hard rijden weinig opgelegd.
Daarbij komt dat de plannen voor betere begrenzers op technische problemen stuiten. “Als iemand daar het gouden idee voor had, was het probleem al lang opgelost”, zegt een Bovag-woordvoerder.“Nu is zo’n begrenzer vaak niet meer dan een stalen prop in de uitlaat. Die is nodig omdat in andere landen de maximumsnelheid hoger ligt. Je kunt het verwijderen daarvan lastiger maken, maar er zal altijd een levendige handel in opvoersetjes bestaan.”
Volgens de Bovag zouden ouders er op moeten toezien dat hun kinderen zich gedragen.”