21 miljoen voor 16 snelfietsroutes

Het gaat om het sneller en comfortabeler maken van bestaande fietsroutes door onder meer het wegnemen van obstakels, verbeteren van asfalt, goede bewegwijzering en verlichting en soms ook het aanbrengen van fietsbruggen en tunnels. Een snellere fietsroute betekent een betere concurrentiepositie van de fiets. Het is één van de redenen voor de automobilist om over te stappen van auto naar fiets. Daarbij is fietsstimulering ook interessant voor bedrijven: fietsers zijn minder vaak ziek, hebben geen parkeerplaats nodig, zorgen voor minder economische kosten (ze staan niet in de file) en dragen bij aan een beter milieu.

Ook is de fiets gezien de bezuinigen op infrastructuur en het niet doorgaan van de beprijzing van autoverkeer een extra kansrijk middel in de strijd tegen de file. Het potentieel is groot: meer dan 50% van de forenzen woont binnen een straal van 15 km van het werk.

Tijdens de bijeenkomst 'het realiseren van snelfietsroutes' op 1 oktober 2009 werden potentiële snelfietsroutes geïnventariseerd. Hugo van der Steenhoven (directeur Fietsersbond) 'Een dik jaar later zijn er 16 routes gehonoreerd, die binnen dit korte tijdsbestek van idee naar een bestuurlijk gedragen en gefinancierd plan zijn gekomen. Een knappe prestatie met een goed resultaat.' De totale investeringen (decentrale overheden en het rijk) in fietsinfrastructuur door deze investering van het rijk, bedraagt € 80 miljoen.

16 regionale snelfietsroutes
  • Haarlem – Amsterdam West
  • Zaandam – Amsterdam
  • Arnhem – Zevenaar (De Liemers)
  • 's Hertogenbosch – Oss
  • Beneden Merwederoute (Sliedrecht – Papendrecht – Ablasserdam – Dordrecht)
  • Ede – Veenendaal
  • Eindhoven – Helmond
  • Valkenswaard – Waalre – Eindhoven
  • Fietssnelweg F35 (Almelo – Borne – Hengelo)
  • Nijkerk – Amersfoort – Leusden
  • Nijmegen – Beuningen
  • Den Haag – Rotterdam
  • Rotterdam – Dordrecht
  • Houten – Bilthoven
  • Houten – Nieuwegein – Utrecht West
  • Greenport Bike-way Venlo (Station Venlo – Horst – Sevenum)

Inmiddels zijn met steun van het rijk vijf snelfietsroutes gerealiseerd en in de regio's Arnhem-Nijmegen en Den Haag-Leiden worden er op dit moment ook nog twee aangelegd. Op www.fietsfilevrij.nl vindt u alle routes op een rij.

Meldpunt

Lees ook

Omgedraaide haaientanden

Tot voor kort kwam dit alleen voor op de Amstelveenseweg bij het Vondelpark: overstekende fietsers krijgen voorrang van fietsers van rechts. Wij pleitten er al langer voor om dit vaker te doen. De gemeente deed een proef en nu de uitslag positief uitpakt, wordt het breder ingevoerd.

Veilig fietsen kan niet zonder meer veilige ruimte

Hoe breed moet een fietspad zijn? Volgens de gemeente moeten gewone fietspaden bij voorkeur minstens 2,50 meter breed zijn;...

De missende ketting van Noord

Wanneer reisde u voor het laatst met het Distelwegveer? Dat is een vraag die ook veel Noorderlingen niet zo...