Scooter gevaarlijker voor fietser dan auto

Scooter gevaarlijker voor fietser dan auto

Het aantal ernstig gewonden onder fietsers ten gevolge van een aanrijding met een brom- of snorfiets is met 25% gestegen.

Dit blijkt uit de recent gepubliceerde verkeersongevalscijfers over het jaar 2009 van Rijkswaterstaat (Dienst Verkeer en Scheepvaart). Daarmee is het risico voor een fietser om een ernstig ongeval te krijgen door een aanrijding met een brom- of snorfietser vele tientallen malen groter dan door een aanrijding met een auto.

Massaal overtreden
Eerder bleek uit onderzoek van Rijkswaterstaat en de Fietsersbond dat de grote meerderheid van snorscooters te hard rijdt (95%). Uit ander onderzoek bleek verder deze week dat tussen een derde en de helft van de bestuurders van een scooter zonder rijbewijs aan het verkeer deelneemt. De wet wordt door de bestuurders van gemotoriseerde tweewielers dus massaal overtreden.

Zorgen
De Fietsersbond maakt zich zorgen over deze ontwikkelingen. De bond verwacht dat voor 2010 de stijging van het aantal slachtoffers verder doorzet, omdat met name het aantal snorscooters het laatste jaar sterk toegenomen is. Deze snorscooters moeten – anders dan bromscooters – samen met de fietsers gebruik maken van het verplichte fietspad, met alle risico’s van dien. Veel Nederlandse fietspaden zijn niet breed genoeg om de bredere snorscooters (1 meter zonder spiegel) veilig toe te laten, zeker als zij zich niet aan de verkeersregels houden.

De problematiek van de snorscooters staat op 15 juni op de agenda van de Tweede Kamer. De Fietsersbond roept de politiek op:

  • het rijden zonder rijbewijs snel aan te pakken;
  • daadwerkelijk op te treden tegen te hard rijdende snorscooters;
  • lokale experimenten mogelijk te maken met het op de rijbaan laten rijden van snorscooters.



Lees ook

Doet de gemeente wel genoeg aan verkeersveiligheid?

De gemeente vindt van wel als je afgaat op hun Uitvoeringsplan Verkeersveiligheid, 30 km, voetgangers en Fiets 2024. Volgens...

Fietsers moeten kunnen meedenken

Amsterdam wil nieuwe spelregels voor de manier waarop Amsterdammers invloed kunnen uitoefenen op de plannen en projecten van de...

De 2e fietsring als fietsstraat?

In 2018 heeft het gemeentebestuur het plan gelanceerd om, buiten de bestaande Binnenring voor fiets en OV, een 2e...