Derde fietssliert voor meer ruimte voor fietsers en voetgangers

Ruim 50 fietsers reden in een lange sliert van het Haarlemmermeercircuit naar de Dam voor meer ruimte en Autoluw nu. De tocht voerde langs verschillende kneplunten.
  • Op het Haarlemmermeercircuit is voorrang voor fietsers opgegeven om autoโ€™s beter te laten doorstromen. Dat levert voor veel scholieren en andere Amsterdammers elke dag levensgevaarlijke situaties op omdat zij nu om de Amstelveenseweg over te kunnen steken achtereenvolgens vijfmaal voorrang moeten verlenen: 1x aan autoโ€™s, 2x aan bussen, 1x aan autoโ€™s en 1x aan fietsers. Hoe heeft dit kunnen gebeuren in een stad die autoluw wil zijn?
Haarlemmermeercircuit: 1x oversteken, 5x voorrang verlenen
  • Door West fietsten we naar de Oranje Loper (De Clercqstraat) die met de Jan Evertsenstraat straks 30 km zal worden. Hoe veilig wordt dat voor de fietsers als zij samen moeten met autoโ€™s in een auto-te-gast setting? Zijn alle automobilisten geduldig genoeg met fietsers voor zich? En durven alle fietsers wel op de rijbaan?
Kwakersplein: Typisch conflict tussen fietsers en auto’s

Hoe het wel kan?

Het begin van de Herengracht (oostzijde) is wegens schade aan de kade, autovrij geworden. Bewoners zaten op eigen tafeltjes te picknicken aan het water. Mooi om te zien dat dat mogelijk is als het blik eenmaal weg is.
Herengracht
Tot slot liepen we met zestig mensen de Dam op voor ons afsluitende staatsieportret.
foto: Wil van Iersel

Lees ook

Fietsers tegelijk groen?

Fietsers die elkaar kruisen op een kruispunt omdat ze tegelijk groen hebben. In Amsterdam is men daar zuinig mee.

Fietsvisie Amsterdam Noord

Actieve leden van de Fietsersbond die in stadsdeel Noord wonen, hebben onze Fietsvisie 2025 uitgewerkt en ingevuld voor hun...

Een fietsvriendelijke inrichting bevordert vriendelijk fietsgedrag

Bij de Fietsersbond geloven we dat een betere inrichting van de openbare weg de kans op conflicten tussen de...