Volgens D66 is de scooteruitvoering van de snorfiets bijzonder populair in de hoofdstad en zorgt voor veel ongelukken en gevoelens van onveiligheid op het fietspad. Wat minister Schultz van Haegen (VVD) betreft komt Amsterdam met eigen oplossingen voor de scooterproblematiek.
“Fietspaden in Amsterdam zijn smal en de beruchte snorscooters rijden massaal harder dan 25km per uur. Het fietspad moet weer het domein worden van fietsers”, aldus woordvoerder Verkeer Ivar Manuel.
In Amsterdam rijden meer dan 22.000 snorfietsen op het fietspad. Uit een onderzoek van de Fietsersbond bleek dat 94% van de scooters op Amsterdamse fietspaden te hard rijdt. 6.000 Amsterdammers hebben een petitie getekend tegen scooteroverlast op het fietspad.
De gemeente Amsterdam wil snorfietsoverlast op het fietspad tegengaan door fietspaden te verbreden, de fietsstroken op de weg in de stad rood te kleuren en de snorfiets te weren uit parken en fietspaden binnen de 30km-zones in de stad.
Manuel: “Het weren van snorscooters op de fietspaden binnen de 30km-zones is een begin, laten we dit snel uitbreiden met een complete gang naar de rijbaan. Hierbij moet de gemeente onderzoek doen naar de meest veilige oplossing.”
Volgende week donderdag 9 februari bespreekt de gemeenteraad van Amsterdam het nieuwe scooterbeleid.
En natuurlijk zijn de brancheorganisaties BOVAG en RAI van de snorscooterverkopers mordicus tegen: “Levensgevaarlijk”, zeggen ze. Geen wonder: vorig jaar verkochten ze 30% meer e-scooters.
Bron: D66 Amsterdam
Zie ook: de mening van Koos Spee