Reactie Fietsersbond A’dam op NvU herinrichting Rozengracht

Reactie Fietsersbond A'dam op NvU herinrichting Rozengracht

4 OKT 2019


In de Nota van Uitgangspunten voor de herinrichting staat dat de Rozengracht veiliger moet worden en dat het beleid is de auto minder ruimte te geven. Maar de nu voorliggende voorkeursvariant heeft snellere trams en beperkt de hoeveelheid auto's niet. Fietsparkeren krijgt meer ruimte maar de rijdende fietsers niet.
Ons advies: voer het voorkeursprofiel niet uit maar neem alleen enkele maatregelen die de situatie op korte termijn kunnen verbeteren. Hef de parkeerplaatsen op en vervang ze door flexibele laad- en losplekken en fietsparkeerplaatsen. Neem maatregelen om de snelheid van het autoverkeer terug te brengen naar 30 km/uur.
Zodra autoverkeerscirculatiemaatregelen of ander autoluw beleid het autoverkeer sterk verminderd heeft, start dan opnieuw overleg over de vervolgstappen.

Lees onze reactie

Lees ook

Opheffen fietspaden Oranje Loper?

De gemeente wil de fietspaden opheffen langs de De Clercqstraat, Admiraal de Ruijterweg en Jan Evertsenstraat. Die wens is...

Zienswijze ‘Fietsers in volkstuinparken’

In de Uitvoeringsstrategie Volkstuinenbeleid blijkt de gemeente volkstuinparken beter te willen ontsluiten voor fietsers. Daar is de Fietsersbond...

Raadsadres met het verzoek een beleidskader ‘Ruimte voor de fietser bij gemengd verkeer’ op te stellen

Wij zijn het eens met de gemeente dat de voetganger meer ruimte verdient en dat voetgangers zich comfortabel en...