Reactie Fietsersbond A’dam op NvU herinrichting Rozengracht

Reactie Fietsersbond A’dam op NvU herinrichting Rozengracht

4 OKT 2019


In de Nota van Uitgangspunten voor de herinrichting staat dat de Rozengracht veiliger moet worden en dat het beleid is de auto minder ruimte te geven. Maar de nu voorliggende voorkeursvariant heeft snellere trams en beperkt de hoeveelheid auto’s niet. Fietsparkeren krijgt meer ruimte maar de rijdende fietsers niet.
Ons advies: voer het voorkeursprofiel niet uit maar neem alleen enkele maatregelen die de situatie op korte termijn kunnen verbeteren. Hef de parkeerplaatsen op en vervang ze door flexibele laad- en losplekken en fietsparkeerplaatsen. Neem maatregelen om de snelheid van het autoverkeer terug te brengen naar 30 km/uur.
Zodra autoverkeerscirculatiemaatregelen of ander autoluw beleid het autoverkeer sterk verminderd heeft, start dan opnieuw overleg over de vervolgstappen.

Lees onze reactie

Lees ook

Verbeter de fietsverbindingen tussen stad en Zeeburgereiland

Fietsen tussen de stad en Zeeburgereiland gebeurt steeds meer. Geen wonder: er zijn daar steeds meer bewoners en bestemmingen....

Maak de Oranje Loper zo goed mogelijk

Wie van het Mercatorplein naar het Centraal Station fietst, rijdt gewoonlijk via de Jan Evertsenstraat, Admiraal de Ruiterweg, De...

Naar een veiliger stad voor fietsers

Als voorbereiding op nieuw beleid voor de verkeersveiligheid van de stad, heeft de gemeente stakeholders en burgers om input...