Reactie Fietsersbond A’dam op NvU herinrichting Rozengracht

Reactie Fietsersbond A’dam op NvU herinrichting Rozengracht

4 OKT 2019


In de Nota van Uitgangspunten voor de herinrichting staat dat de Rozengracht veiliger moet worden en dat het beleid is de auto minder ruimte te geven. Maar de nu voorliggende voorkeursvariant heeft snellere trams en beperkt de hoeveelheid auto’s niet. Fietsparkeren krijgt meer ruimte maar de rijdende fietsers niet.
Ons advies: voer het voorkeursprofiel niet uit maar neem alleen enkele maatregelen die de situatie op korte termijn kunnen verbeteren. Hef de parkeerplaatsen op en vervang ze door flexibele laad- en losplekken en fietsparkeerplaatsen. Neem maatregelen om de snelheid van het autoverkeer terug te brengen naar 30 km/uur.
Zodra autoverkeerscirculatiemaatregelen of ander autoluw beleid het autoverkeer sterk verminderd heeft, start dan opnieuw overleg over de vervolgstappen.

Lees onze reactie

Lees ook

Plannen voor ontsluiting Zeeburgereiland kunnen beter

Voor fietsers zijn de plannen voor de Amsterdamsebrug het belangrijkst. Bij onze beoordeling van de vier varianten hebben wij...

Fietsersbond ook voor minimumleeftijd fatbikes

Naar aanleiding van een aantal recente ongelukken besteedde AT5 aandacht aan de gevaren die snelle fatbikes in de stad...

Slordig beheer fietsnetwerk

Het Amsterdamse fietsnetwerk (Plus- en Hoofdnet Fiets) is cruciaal om snel, veilig en comfortabel door Amsterdam te fietsen. Gezien...