Reactie Fietsersbond A’dam op NvU herinrichting Rozengracht

Reactie Fietsersbond A’dam op NvU herinrichting Rozengracht

4 OKT 2019


In de Nota van Uitgangspunten voor de herinrichting staat dat de Rozengracht veiliger moet worden en dat het beleid is de auto minder ruimte te geven. Maar de nu voorliggende voorkeursvariant heeft snellere trams en beperkt de hoeveelheid auto’s niet. Fietsparkeren krijgt meer ruimte maar de rijdende fietsers niet.
Ons advies: voer het voorkeursprofiel niet uit maar neem alleen enkele maatregelen die de situatie op korte termijn kunnen verbeteren. Hef de parkeerplaatsen op en vervang ze door flexibele laad- en losplekken en fietsparkeerplaatsen. Neem maatregelen om de snelheid van het autoverkeer terug te brengen naar 30 km/uur.
Zodra autoverkeerscirculatiemaatregelen of ander autoluw beleid het autoverkeer sterk verminderd heeft, start dan opnieuw overleg over de vervolgstappen.

Lees onze reactie

Lees ook

Doet de gemeente wel genoeg aan verkeersveiligheid?

De gemeente vindt van wel als je afgaat op hun Uitvoeringsplan Verkeersveiligheid, 30 km, voetgangers en Fiets 2024. Volgens...

De 2e fietsring als fietsstraat?

In 2018 heeft het gemeentebestuur het plan gelanceerd om, buiten de bestaande Binnenring voor fiets en OV, een 2e...

Wat vinden fietsers van de vernieuwde Kinkerstraat?

Na 18 maanden verbouwen werd afgelopen zomer de vernieuwde Kinkerstraat feestelijk geopend. Wat is er veranderd? Stad-in rijdend heeft...