Parkeervakken ipv rekken op Leidseplein?

Stadsdeel Centrum gaat de fietsenchaos op het Leidseplein aanpakken. Omdat het vaak een puinhoop is, worden zoveel mogelijk nietjes en palen weggehaald en speciale parkeervakken met witte verf afgebakend waar fietsen kunnen staan.

Het stadsdeel heeft zich volgens AT5 hiertoe laten inspireren door een kunstproject van een student van de Rietveld Academie.

Het Parool meldt: “Bezoekers van het Leidseplein mogen hun fiets niet meer vastketenen aan palen of nietjes, maar moeten rijwielen voortaan in speciale vakken parkeren. Stadsdeel Centrum hoopt zo de overlast aan te pakken, maar dreigt een dagelijkse fietsendomino te veroorzaken.

Veel nietjes zijn al van het plein verwijderd, de komende weken volgen de resterende fietsenrekken. Ook de palen bij de Stadsschouwburg verdwijnen. Op het plein zijn met witte verf parkeervakken afgebakend waarbinnen fietsen mogen staan Door de komende jaren zo min mogelijk nieuwe paaltjes op het plein te plaatsen, hoopt het Stadsdeel te voorkomen dat bezoekers hun fiets vastketenen op het plein en hem daar dagen laten staan. Ook moeten zo bezitters van dure fietsen worden aangespoord hun fiets te parkeren in de ondergrondse stalling naast Paradiso of bij de bewaakte stalling op het Raamplein.

De maatregelen zijn volgens een woordvoerder nodig om de enorme fietsenoverlast tegen te gaan. Vooral 's avonds wordt het plein overspoeld door een fietsentsunami, en staan duizenden rijwielen schots en scheef geparkeerd. De theaters, clubs en kroegen op het plein trekken duizenden bezoekers, en daarvan komen velen met de fiets.
Tegen gevels en bomen liggen vaak kluwen van fietsen, zodat het voor de eigenaars een hele toer is om zijn fiets terug te vinden.

Het is de vraag of de chaos niet juist groter wordt door de fietsparkeervakken. Op de Dam en in de Jodenbreestraat zijn dergelijke vakken al in gebruik, maar vooral op de Dam is het vaak een puinhoop. Een onhandige fietser die probeert zijn rijwiel uit de doolhof van rijwielen te manoeuvreren, is dikwijls de veroorzaker van een fietsendomino. En als er fietsen staan met een slechte standaard, is een windvlaag soms al afdoende om een hele reeks fietsen tegen de vlakte te zien gaan.

Het stadsdeel is niet bang voor chaos. “We hebben goede ervaringen met de vakken,” zegt een woordvoerder.”

Aldus Jasper Karmen in Het Parool.

Lees ook

Omgedraaide haaientanden

Tot voor kort kwam dit alleen voor op de Amstelveenseweg bij het Vondelpark: overstekende fietsers krijgen voorrang van fietsers van rechts. Wij pleitten er al langer voor om dit vaker te doen. De gemeente deed een proef en nu de uitslag positief uitpakt, wordt het breder ingevoerd.

Veilig fietsen kan niet zonder meer veilige ruimte

Hoe breed moet een fietspad zijn? Volgens de gemeente moeten gewone fietspaden bij voorkeur minstens 2,50 meter breed zijn;...

De missende ketting van Noord

Wanneer reisde u voor het laatst met het Distelwegveer? Dat is een vraag die ook veel Noorderlingen niet zo...