Actie tegen te hard rijdende scooters aangekondigd

De politie en de gemeente binden de strijd aan met scheurende scooters. Volgende week begint een 'handhavingsoffensief' dat is gericht op snelheidsduivels op scooters.

Te hard rijdende scooter op het Damrak
Te hard rijdende scooter op het Damrak
De politie controleert vooral extra op snelheidsovertredingen, maar er zijn ook controles op helmplicht, rijbewijsbezit, alcoholgebruik en verkeersovertredingen. Bij de snelheidscontroles worden laserguns gebruikt. Het voordeel ten opzichte van de rollerbank is dat zo de gereden snelheid wordt gecontroleerd.

Scooters zijn een fors en snelgroeiend probleem. Het aantal scooters in Amsterdam is explosief gestegen, en de vaak jonge bestuurders veroorzaken extreem veel ongelukken en overlast. Snelheidsovertredingen zijn de belangrijkste oorzaak.

Inmiddels is 20% van alle verkeersslachtoffers scooterbestuurder. Met 219 ernstige gewonden in de periode 2007-2009 deden scooterrijders nauwelijks onder voor fietsers (341) en automobilisten (264).

Bron: Het Parool

Meer info:

Lees ook

Snelle fietsers naar de rijbaan

Sinds 18 april kunnen snelle fietsers 3 maanden lang over een traject van 500 meter gebruik maken van de rijbaan. De proef vindt plaats op de Eerste Constantijn Huygensstraat en de Bilderdijkstraat. Op het onverplichte fietspad geldt een adviessnelheid van 20 kilometer per uur. Wie harder wil fietsen, mag dat doen op de rijbaan.

Doet de gemeente wel genoeg aan verkeersveiligheid?

De gemeente vindt van wel als je afgaat op hun Uitvoeringsplan Verkeersveiligheid, 30 km, voetgangers en Fiets 2024. Volgens...

Fietsers moeten kunnen meedenken

Amsterdam wil nieuwe spelregels voor de manier waarop Amsterdammers invloed kunnen uitoefenen op de plannen en projecten van de...