Opgeloste knelpunten 2007
Opgeloste knelpunten 2007
Geuzenveld
- Er zijn al langer problemen met de
fietsroute naar Halfweg.Er ligt nu weliswaar een strak asfaltpad langs de Haarlemmerweg, maar het lieflijke weggetje langs de weilanden was veranderd in een onverhard hobbelpad. Inmiddels heeft het stadsdeel op dit pad een laag bitumen en grint aangebracht waardoor het weer befietsbaar is. Zeker na de noodzakelijke veegbeurt van het overtollige grint die beloofd is. We hopen dat dit wegdek niet zal wegzakken en scheuren zoals het oude asfalt. (Het verkeersbord moet nog weggehaald.)
Slotervaart
- De rotonde op de kruising van de Plesmanlaan met de Louis Davidslaan is opgeknapt. De middencirkel van de rotonde is verhoogd en daardoor kunnen automobilisten er niet meer overheen kijken. Daardoor zijn ze gedwongen hun snelheid te minderen, en dat maakt ze meer geneigd om fietsers en voetgangers voorrang te verlenen.
- Op de kruising van de Jan Evertsenstraat met de Jan Tooropstraat is een nieuwe rotonde gekomen. Met een verhoogde middencirkel is hij geheel volgens de aanbevelingen en zijn stoplichten niet meer nodig. Merkwaardig, en een beetje lastig, is de route van de tram langs de rotonde. Verder zijn de fietspaden op het Slotervaartse deel van de Jan Evertsenstraat voorzien van nieuw asfalt. Dat werd tijd: ze stonden in 2005 op nummer drie van onze toptien Slecht Wegdek.
Baarsjes
- De Jan Evertsenstraat in de Baarsjes
heeft vrijliggende fietspaden gekregen. Wat 10 jaar geleden nog net mislukte, is nu (bijna) gereed: prettige en veilige fietspaden langs de drukke winkelstraat!
Westerpark
- Nog een nieuwe rotonde:
op de kruising van de Frederik Hendrikstraat en de 2e Hugo de Grootstraat. Ook hier kunnen fietsers nu zonder verkeerslichten, en in de voorrang de rotonde volgen. De tram rijdt door de verhoogde middencirkel van de rotonde. Als er een tram komt krijgt het overige verkeer een stopsignaal: eerst een oranje en dan een rood licht.
- De 2e Hugo de Grootstraat heeft
vrijliggende fietspaden gekregen, net als de Jan van Galenstraat bij de markthallen.
- Van de Kostverlorenvaart tot net voorbij de markthallen is er een fietspad in twee richtingen om de aansluiting vanuit de Reigersbergenweg naar de Marcantibuurt en de Buiskade te verbeteren.
Oost Watergraafsmeer
- De aansluiting van de Weesperzijde
bij de Nieuwe Amstelbrug en de Ruyschstraat is verbeterd. Er komt geen autoverkeer meer vanaf de Ceintuurbaan de brug over en de kruising is heringericht. Een verbetering van dit lastige punt. Wel lastig blijven de taxi’s die over de trambaan rijden.
Centrum
- De kruising Marnixstraat-Elandsgracht was een ernstige black spot, met de afgelopen drie jaar 14 letselongevallen. Hij is aangepakt en fietsers hebben nu een duidelijker eigen plek, en wat meer opstelruimte.
Maar door de ruime bogen van de afslaande tram moeten fietsers nu wel ver uitbuigen. Ook als ze recht doorgaan krijgen ze dan niet altijd voorrang van afslaand autoverkeer. Om dit zo goed mogelijk te ondervangen hebben we het stadsdeel verzocht de (foutieve) plek van een paar haaientanden te corrigeren.
- Bij het Centraal Station zijn
nieuwe fietsparkeerplekken gemaakt. Op een ponton en een oude pont aan de IJzijde zijn dubbellaags rekken gekomen, en in de tunnels onder het spoor van de oostertoegang zijn ook nieuwe rekken geplaatst.
De Fietsersbond is heeft al de nodige opmerkingen over de dubbellaags rekken. Daarover gaan we met de gemeente in overleg. - De trambaan aan de oostkant van het Frederiksplein heeft een grasbaan gekregen waardoor taxi’s er niet meer overheen kunnen rijden.
Zeeburg
- De kruising Pontanusstraat en Zeeburgerdijk
is aangepast: er is duidelijker plek voor fietsers. Maar de gewonnen veiligheid gaat wel ten koste van een snelle linksafslag voor fietsers. Hier is bij de keuze tussen snel (de stoere fietser), of veilig, maar langzamer (de kwetsbare fietser) gekozen voor de laatste.
Vrijheidslaan
- De Vrijheidslaan heeft vrijliggende fietspaden gekregen. Eindelijk is het gehobbel over de ventwegen verleden tijd geworden.
Dankzij de inspanningen van de Fietsersbond zijn de fietspaden niet de minimale 1,80 m. breed geworden, maar een royale 2,50 m. Zo kunnen ook op drukke tijden fietsers elkaar inhalen en kunnen ouders rustig naast hun kind fietsen.