Toelichting ruimtegebrek Hobbemakade
Hoeveel ruimte is er nodig om langs de Hobbemakade een 2-richtingen fietspad aan te leggen dat voldoet aan de eisen die daarvoor gelden? Hieronder zetten we dat op een rij. Uit de tekening blijkt dat de ruimte die er is, onvoldoende is.
Vereiste ruimte
Volgens de Leidraad van de Centrale Verkeerscommissie (CVC) is voor de aanleg van een 2-richtingen fietspad de volgende ruimte nodig:
schampstrook aanliggend fietspad* | 1,20 m |
breedte 2-richtingen fietspad | 4,00 m |
trottoir | 2,50 m |
schampstrook bij gevel | 1,00 m |
– | ===== |
totaal | 8,70 m |
* Het gaat hier om een veiligheidsstrook tussen de autorijbaan en het fietspad
Beschikbare ruimte
Ter hoogte van de Teekenschool is slechts 6,50 m beschikbaar. Dus 2,20 m te weinig voor het fietspad. (Er is hier nog geen rekening gehouden met de ruimte die nodig is voor het hek om de tuin.)
Omdat de Hobbemakade tussen Stadhouderskade en Hobbemastraat sowieso erg krap is (aan beide zijden is nu al feitelijk te weinig ruimte voor fietsers en voetgangers), valt daar niets te winnen. En is een “volwaardig 2-richtingen fietspad” – harde eis van de raad van Zuid – dus feitelijk onmogelijk.
Verkeersveiligheid
Tenslotte zijn verkeerskundigen uit het oogpunt van de verkeersveiligheid tegen 2-richtingen fietspaden over korte afstanden en/of op plekken waar men die niet verwacht. De Leidraad van de CVC raadt bovendien aanliggende 2-richting fietspaden – “waar de richting van auto en fietser die het dichtst bij de rijbaan zit tegengesteld zijn” – sterk af. Beide bezwaren gelden in deze situatie onverkort.
Dodehoekongevallen
Een bijkomend verkeersveiligheidsprobleem van het 2-richtingen fietspad op de Hobbemakade is dat er (bij de pijlen) een leveranciers-ingang is. Daar moeten dus vrachtauto’s in en uit kunnen rijden, over het 2-richtingen fietspad. Zo’n situatie wordt – vanwege het risico van dodehoekongevallen – als zeer onwenselijk beschouwd. Dat geldt hier in versterkte mate omdat de afslaande vrachtauto’s geen eigen in- uit uitvoegstrook hebben.