Van binnen is de ‘garage’ de mooiste van Nederland. Met de vele fraai afgewerkte pilaren waan je je in een Gaudi-achtige kathedraal. De architect noemt het geheel een oester: vanwege de ruwe buitenkant en de lichte en gladde binnenkant. De vergelijking gaat wat mank, want deze ‘oester’ is niet slijmerig van binnen en de smaak zal een liefhebber niet aanstaan. Maar de kunstwerken aan de wanden zijn heel bijzonder, reden om eens de tijd te nemen om die te bekijken.
Diep
De afdaling naar de stalling duurt wat langer dan normaal. Immers je moet afdalen tot 9 meter diep. Maar je kunt het tijdverlies beperkt houden door over de loopband te lopen (dat kan veilig). En fietsers op weg naar het OV hoeven niet eerder van huis, want vanuit de stalling kom je direct uit in het station of de metro.
Wensen
Toch hebben we nog wel wat te wensen. Zo zouden we voor mensen met een lichte lichamelijke beperking graag een apart gelijkvloers vak willen hebben, bijvoorbeeld naast het vak voor kratfietsen en fietsen met kinderzitjes.
En ook aan de bewegwijzering naar de stalling valt nog wel wat te verbeteren, bijvoorbeeld in de metrohal, waar het bord ‘Fietsenstalling’ verborgen zit achter een pilaar.
En natuurlijk kijken we uit naar de IJboulevard-stalling die eind februari open gaat met plek voor nog eens 4000 fietsen.
Update
Stalling IJ-boulevard
Sinds een week kunnen fietsers bij CS hun fiets nu ook kwijt in de nieuwe stalling IJboulevard. Deze stalling aan het IJ is voor fietsers vanuit Oost en West vermoedelijk beter te bereiken dan de stalling aan de stadzijde die vorige maand open ging. Bovendien heeft deze stalling twee fietsingangen en een extra voetgangersingang, elk strategisch gesitueerd tegenover een stations-ingang.
Een maand geleden bleek de toen geopende stalling Stationsplein moeilijk te vinden met z’n ingang aan de Prins Hendrikkade tegenover de Martelaarsgracht. Daarbij bleek de aanrijroute ook onduidelijk en gebrekkig. Dat zullen kinderziektes zijn, maar of dat ook geldt voor de bij nat weer glibberige en storingsgevoelige toegang via een ellenlange loopband is de vraag. Ook moet je daar – als je een trein moet halen – rekening houden met extra tijd. En voor mensen met lichte beperkingen is die stalling eigenlijk geen doen.
Overigens, mensen met driewielers, bakfietsen en fatbikes hebben in deze nieuwe stallingen ook niets te zoeken in deze nieuwe stallingen. Zij zijn aangewezen op de stallingen in het stationsgebouw zelf (oost en west) of op speciale vakken op de De Ruijterkade.
Bijzondere ervaringen met fietsparkeren in een stalling bij het CS?
Mail het ons: info@fietsersbond.amsterdam