Fietsersbond wil parkeerbeheer op de fiets

De Fietsersbond krijgt veel klachten binnen over de werknemers van Parkeerbeheer die op hun scootertjes de stad doorkruisen, vaak met vervelende gevolgen. Nu er sprake van is om het parkeerbeheer openbaar aan te besteden, pleit de bond er bij verkeerswethouder Eric Wiebes voor te eisen dat de parkeerbeheerders niet meer op de snorfiets, maar op de fiets hun werk gaan doen.

Beleidsmedewerker Gerrit Faber schreef hem daarom het volgende:

“We lazen vandaag in het Parool dat Parkeerbeheer vanaf 1-1-2014 wordt aanbesteed.
Los van alle discussies die er ongetwijfeld over het aanbesteden zullen ontstaan, willen we hierover één punt maken. Momenteel krijgen we regelmatig klachten over het rijgedrag van parkeerbeheerders op (snor)scooters. Dat varieert van met zijn tweeën naast elkaar en harder dan 25 km/h rijden tot dan ook nog eens tegen de richting in over het fietspad rijden.
Maar vooral vinden we het vreemd dat de gemeente werknemers zonder helm op een scooter laat rijden van een zeer vervuilend type, terwijl de gemeente verkeersveiligheid en schone lucht propageert. Een slecht signaal.

Een aanbesteding is de kans om het beter te doen. In de aanbestedingsvoorwaarden kan de gemeente eisen dat de nieuwe parkeerbeheerders zich niet op brommers met een verbrandingsmotor en zeker niet op snorfietsen mogen voortbewegen. Dit is het moment om dat aan te kaarten.

We pleiten hiervoor vanwege

  1. de verkeersveiligheid
  2. de luchtkwaliteit en
  3. de groene uitstraling en voorbeeldfunctie van Amsterdam.

Parkeerbeheerders op een fiets blijven gezonder en doen hun werk niet langzamer dan op een brommer. Voor langere afstanden en medewerkers die het echt niet op eigen kracht afkunnen, valt te denken aan een fiets met trapondersteuning of desnoods een elektrische bromfiets (geel kenteken, helm). Pizzakoeriers gaan parkeerbeheerders al voor: http://bit.ly/xxvvXM

Daarom vragen we wethouder Wiebes om dit in te brengen bij het opstellen van de aanbestedingsvoorwaarden.”

Commentaar
Overigens is de gemeente nu al voor 100% eigenaar (aandeelhouder) van Citrion, dus het zou het de wethouder sieren als hij al voor 2014 zijn gewicht in de schaal zou leggen om van Citrion een voor iedereen gezonder bedrijf te maken, met een bedrijfsvoering die beter spoort met het door de gemeente beleden beleid van het stimuleren van duurzaam ondernemen.

Lees ook

Omgedraaide haaientanden

Tot voor kort kwam dit alleen voor op de Amstelveenseweg bij het Vondelpark: overstekende fietsers krijgen voorrang van fietsers van rechts. Wij pleitten er al langer voor om dit vaker te doen. De gemeente deed een proef en nu de uitslag positief uitpakt, wordt het breder ingevoerd.

Veilig fietsen kan niet zonder meer veilige ruimte

Hoe breed moet een fietspad zijn? Volgens de gemeente moeten gewone fietspaden bij voorkeur minstens 2,50 meter breed zijn;...

De missende ketting van Noord

Wanneer reisde u voor het laatst met het Distelwegveer? Dat is een vraag die ook veel Noorderlingen niet zo...