Snorcooters naar de rijbaan – deel 2

Snorcooters naar de rijbaan – deel 2

Handhavers delen een gele kaart uit aan overtreders
Handhavers delen een gele kaart uit aan overtreders
26 augustus 2013 – Sinds begin dit jaar mogen in de Jan Pieter Heijestraat snorscooters niet op het fietspad. Het stadsdeel zet 3 weken lang handhavers in om dat nu echt voor elkaar te krijgen.

Sinds begin dit jaar mogen in de Jan Pieter Heijestraat snorscooters niet op het fietspad. Het wordt duidelijk aangegeven, maar het verbod wordt weinig gehoorzaamd. Zijn die snorfietsers zo dwars of dom, of simpelweg teveel gewoontedieren die niet op de borden letten?

Handhaven
Eerder dit jaar werd door het stadsdeel op een paar koude dagen een handhavingsactie gedaan: overtreders van het verbod kregen een gele kaart.
Sinds vandaag herhaalt het stadsdeel die actie: er “worden gedurende 3 weken waarschuwingskaarten uitgedeeld aan scooterrijders die toch op het fietspad rijden”.

Tellen en meten
Intussen wordt ook geteld of de actie gevolgen heeft: gaan meer snorfietsers op de rijbaan rijden? De uitkomst van die tellingen moet bepalen of “de proef met scooters op de rijbaan verder kan worden uitgebreid”.

Fietsers op de rijbaan
Intussen kent de Fietsersbond in ieder geval één fietser die sinds het onverplicht worden van het fietspad, op de rijbaan is gaan fietsen. “Veel meer ruimte!”, zegt ze. Ze vindt “die fietspaden daar eigenlijk te smal en ze leveren te vaak allerlei obstakels op, zoals keuvelende voetgangers en verkeerd geparkeerde fietsers.”
We hopen nu maar dat het stadsdeel ook telt of er meer fietsers op de rijbaan zijn gaan rijden sinds de invoering van het verbod op snorfietsen op het fietspad. En ook kijkt naar de snelheid: misschien zijn de snorfietsers op het fietspad wel langzamer gaan rijden en rijden die op de rijbaan sneller. Of is het juist andersom?

Bron: stadsdeel West

Lees ook

Doet de gemeente wel genoeg aan verkeersveiligheid?

De gemeente vindt van wel als je afgaat op hun Uitvoeringsplan Verkeersveiligheid, 30 km, voetgangers en Fiets 2024. Volgens...

Fietsers moeten kunnen meedenken

Amsterdam wil nieuwe spelregels voor de manier waarop Amsterdammers invloed kunnen uitoefenen op de plannen en projecten van de...

De 2e fietsring als fietsstraat?

In 2018 heeft het gemeentebestuur het plan gelanceerd om, buiten de bestaande Binnenring voor fiets en OV, een 2e...