Stadsdeel Zuid sluit onnodig fietsroute af

3 weken dicht voor een 9-daags congres
3 weken dicht voor een 9-daags congres
30 augustus 2013 – Om een internationaal congres van mediamensen te gerieven, heeft stadsdeel Zuid besloten aan de RAI toe te staan 3 weken lang een drukke fietsroute over het RAI-terrein af te sluiten. De Fietsersbond heeft daar bezwaar tegen gemaakt.

Niet alleen is dit besluit van het stadsdeel onnodig, het leidt ook nog eens tot meer verkeersonveiligheid dan het beoogt te voorkomen. Bovendien is de vergunningverlening ondeugdelijk tot stand gekomen. Aldus de Fietsersbond.

Erg, erger, ergst
Erg is dat het hier om een hoofdnet fietsroute gaat die volgens de gemeente zelfs tot het plusnet behoort (een route met de hoogste prioriteit), maar die tot nu toe systematisch door de RAI wordt gedwarsboomd zonder dat het stadsdeel haar bestuurlijke verantwoordelijkheid heeft willen nemen om die organisatie tot de orde te roepen.
Erger is dat de omleidingsroutes die worden aangegeven onnodig onveilig zijn, en in ieder geval onveiliger dan de route die men uit 'veiligheidsoverwegingen' heeft afgesloten.
Maar het ergste is dat de afsluiting van de route volstrekt onnodig is: auto's kunnen in die periode daar wel gewoon rijden.

“Cycle for your heart” gaat bij de RAI dus niet op
Ironisch
De ironie wil dat in dezelfde periode in de RAI cardiologen uit de hele wereld een congres houden en op hun aankondigingen reclame maken voor het fietsen, maar officieel nu zelf niet op de fiets naar hun bijeenkomst kunnen komen. Overigens verwacht de Fietsersbond dat veel fietsers zich niet veel aan de afsluiting gelegen zullen laten liggen. Als dat dan tot onveiligheid leidt, wordt duidelijk hoe men hier het paard achter de wagen heeft gespannen.

De fietsersbond verlangt dat de afsluiting niet doorgaat.

Lees ook

Passage Rijks 10 jaar open

Toen er meer dan 20 jaar geleden geld beschikbaar kwam voor een toekomst-bestendige vernieuwing van het Rijksmuseum, werd daarvoor...

Waar blijft de vergevingsgezinde fietsstad?

Al meer dan 25 jaar geleden heeft Nederland โˆ’ en dus ook Amsterdam โˆ’ besloten dat de verkeersruimte voor...

De koude kermis van de fietsstraat

Vroeger werden in Amsterdam smalle fietspaden aangelegd, want ruimte voor autoโ€™s ging voor. Nu worden die fietspaden opgeheven omdat...