Verkeer Amsterdam onveiliger dan gedacht

Fietser ernstig gewond bij aanrijding bij het Rijksmuseum
Fietser ernstig gewond bij aanrijding bij het Rijksmuseum
Volgens onderzoeksbureau Via is het aantal ernstige maar niet-dodelijke ongevallen in Amsterdam tussen 2007 en 2009 niet afgenomen, zoals gedacht, maar juist toegenomen.

Geen 353 maar 1233 ernstige ongevallen
Volgens de officiële registratiecijfers daalde het aantal ongevallen van 389 in 2007 naar 353 in 2009 (volgens O+S daalde het zelfs naar 341). Maar als die getallen gecorrigeerd worden op basis van de cijfers die beschikbaar zijn via ziekenhuisregistratie dan blijkt er heel iets anders. Niet alleen zijn de ongevallencijfers veel hoger, er zit ook een stijgende lijn in. Van 971 in 2007 naar 1233 in 2009. Een stijging die bovendien in schril contrast staat met de ambitie om in 2020 uit te komen op niet meer dan 361 ernstige ongevallen (waar we volgens de officiële cijfers nu al onder zitten).

Fietspad ingang Vondelpark bij de Van Eeghenlaan - ligt er al maanden zo bij.
Fietspad ingang Vondelpark bij de Van Eeghenlaan – ligt er al maanden zo bij.
Meer inzet nodig
De Fietsersbond maakt zich zorgen om deze trend, vooral omdat fietsers en ouderen (2 groeiende groepen) tot de slachtoffers behoren. Deze feiten zouden voor de wegbeheerders een aansporing moeten zijn om extra in te zetten op maatregelen die de veiligheid écht vergroten (en niet alleen maar de schijn van veiligheid wekken). En in ieder geval zou er minder bezuinigd moeten worden op het onderhoud van wegen zoals in veel stadsdelen wegens de financiële crisis gebeurt, terwijl gebreken aan de weginrichting juist een belangrijke oorzaak vormen van ongevallen onder juist die twee kwetsbare groepen.

Zie ook

Lees ook

Omgedraaide haaientanden

Tot voor kort kwam dit alleen voor op de Amstelveenseweg bij het Vondelpark: overstekende fietsers krijgen voorrang van fietsers van rechts. Wij pleitten er al langer voor om dit vaker te doen. De gemeente deed een proef en nu de uitslag positief uitpakt, wordt het breder ingevoerd.

Veilig fietsen kan niet zonder meer veilige ruimte

Hoe breed moet een fietspad zijn? Volgens de gemeente moeten gewone fietspaden bij voorkeur minstens 2,50 meter breed zijn;...

De missende ketting van Noord

Wanneer reisde u voor het laatst met het Distelwegveer? Dat is een vraag die ook veel Noorderlingen niet zo...