12 september 2013 – Stadsdeel Centrum wil het Leidseplein omtoveren tot een “schitterend plein van internationale allure waar de voetganger centraal staat.”Maar wordt er in de plannen wel genoeg rekening gehouden met het feit dat het Leidseplein een hele drukke fietsroute (Weteringschans-Marnixstraat) kruist? Dat veel van de voetgangers die daar op afkomen dat op de fiets doen? En dat dat veilig moet kunnen? En dat ze hun fiets daar goed kwijt moeten kunnen? De Fietsersbond bestudeerde de plannen en legde haar bevindingen neer in een inspraakreactie. Conclusie: de fiets gaat er in dit plan op vooruit vanwege de bredere fietspaden en betere oversteken. Positief is ook dat de tramhalte Leidseplein niet wordt verplaatst naar de Leidsebrug. Dat scheelt een hoop problemen met voetgangers die de Marnixstraat moeten oversteken en daarbij in conflict komen met de vele fietsers daar.Waar zijn de fietsparkeervoorzieningen?Maar een groot minpunt in de plannen is het volledig ontbreken van fietsparkeervoorzieningen op het plein zelf. Dat wordt een probleem voor bezoekers die er hun fiets even kwijt willen (bijv. omdat ze een kaartje in de bioscoop of de Balie willen kopen). Verder zijn we bang dat fietsers last krijgen van de taxi's die op de Leidsebrug een draai van 180 graden moeten maken en daarbij fietsers in het nauw zullen brengen (zie foto onder). Want precies bij de draai komt geen fietspad maar slechts een (veel te smalle) fietsstrook. We zullen de verdere ontwikkelingen kritisch blijven volgen.