Winkelier heeft meer aan fietsers dan aan automobilisten

Winkelier heeft meer aan fietsers dan aan automobilisten

In Nederlandse steden die het gebruik van de fiets stimuleren is die fiets extra relevant voor het winkelbezoek. Zo gebruikt 61% van de inwoners van Apeldoorn, Hilversum, Nijmegen en Zwolle meestal of altijd de fiets voor een korte boodschap (landelijk is dat 56%), zo schrijft KpVV. Voor echt ‘winkelen’ gebruikt in deze steden 45% de fiets (landelijk is dat 35%). Dit is beduidend meer dan het percentage autogebruikers: zo’n 20% (landelijk 27%) voor een korte boodschap en 30% (landelijk 41%) voor winkelen.

Onderzoeken wijzen uit dat automobilisten weliswaar per bezoek meer besteden, maar dat andere bezoekers doordat ze vaker komen in feite evenveel besteden. Zo is in fietsstad Houten de omzet per vierkante meter winkeloppervlakte duidelijk hoger dan elders en blijken Houtenaren vrijwel alle inkopen in Houten zelf te doen. Dat is opmerkelijk met Utrecht zo dichtbij.Het loont de op de lokale markt gerichte winkeliers om zich meer te richten op fietsers en voetgangers en minder op automobilisten, aldus KpVV.

Lees ook

Fietsers moeten kunnen meedenken

Amsterdam wil nieuwe spelregels voor de manier waarop Amsterdammers invloed kunnen uitoefenen op de plannen en projecten van de...

Hoe bevalt de vernieuwde Kinkerstraat?

De Kinkerstraat tussen de Bilderdijkstraat en de Kinkerbrug, heeft een nieuwe inrichting. In plaats van het smalle fietspad stad-in,...

Niet veilig kan nooit kwalitatief goed zijn

De gemeente Amsterdam kent een speciale commissie die moet zorgen voor een “kwalitatief goede, fysieke inrichting van de alle...