Autoluw, gaat dat zo wel lukken?

Amsterdam wil minder autobezit in de stad, om meer ruimte te krijgen voor voetgangers en fietsers. Maar gaat dat wel lukken?

Amsterdam wil dat de stad autoluw wordt. Maar de maatregelen die men voorstelt laten de auto’s van de huidige autobezitters ongemoeid. Sterker, zij krijgen nog steeds een impliciete subsidie (tot €3000 per jaar) zodat ze goedkoop kunnen parkeren. Bovendien kunnen ze daarvoor terecht op grotere parkeerplaatsen voor de steeds omvangrijker auto’s. En waarom wordt er alleen in nieuwe woonwijken − die pas over vele jaren worden opgeleverd − op autoruimte beknibbeld?


Het lijkt er dus op dat pas de volgende generaties Amsterdammers de vruchten kunnen plukken van de maatregelen. Tenminste, als die zich dan nog kunnen veroorloven om in Amsterdam te wonen…

Lees meer over het Amsterdamse beleid om autobezit terug te dringen in de nieuwe OEK, of lees alvast de bijbehorende achtergrondanalyse (in het Engels).

Lees ook

Van 50 naar 30

Sinds 8 december vorig jaar is op veel wegen in Amsterdam 30 km als maximum snelheid ingevoerd. De gemeente...

Wat te doen tegen al die (vaak veel te) snelle e-bikes?

Vijf jaar geleden werden de fietspaden (binnen de ring A10) eindelijk verlost van de snorfietsen en nu zitten we...

Omgedraaide haaientanden

Tot voor kort kwam dit alleen voor op de Amstelveenseweg bij het Vondelpark: overstekende fietsers krijgen voorrang van fietsers van rechts. Wij pleitten er al langer voor om dit vaker te doen. De gemeente deed een proef en nu de uitslag positief uitpakt, wordt het breder ingevoerd.