Autoluw, gaat dat zo wel lukken?

Amsterdam wil minder autobezit in de stad, om meer ruimte te krijgen voor voetgangers en fietsers. Maar gaat dat wel lukken?

Amsterdam wil dat de stad autoluw wordt. Maar de maatregelen die men voorstelt laten de auto’s van de huidige autobezitters ongemoeid. Sterker, zij krijgen nog steeds een impliciete subsidie (tot €3000 per jaar) zodat ze goedkoop kunnen parkeren. Bovendien kunnen ze daarvoor terecht op grotere parkeerplaatsen voor de steeds omvangrijker auto’s. En waarom wordt er alleen in nieuwe woonwijken − die pas over vele jaren worden opgeleverd − op autoruimte beknibbeld?


Het lijkt er dus op dat pas de volgende generaties Amsterdammers de vruchten kunnen plukken van de maatregelen. Tenminste, als die zich dan nog kunnen veroorloven om in Amsterdam te wonen…

Lees meer over het Amsterdamse beleid om autobezit terug te dringen in de nieuwe OEK, of lees alvast de bijbehorende achtergrondanalyse (in het Engels).

Lees ook

Zorgen over onveiligheid fietsers

Bij de start van het nieuwe schooljaar hebben onder andere AT5 en NH Nieuws aandacht besteed aan de zorgen...

Hoe bevalt de vernieuwde Kinkerstraat?

De Kinkerstraat tussen de Bilderdijkstraat en de Kinkerbrug, heeft een nieuwe inrichting. In plaats van het smalle fietspad stad-in,...

Niet veilig kan nooit kwalitatief goed zijn

De gemeente Amsterdam kent een speciale commissie die moet zorgen voor een “kwalitatief goede, fysieke inrichting van de alle...