Vroeger werden in Amsterdam smalle fietspaden aangelegd, want ruimte voor auto’s ging voor. Nu worden die fietspaden opgeheven omdat ze breder moeten maar daar geen ruimte voor te vinden is (want auto’s…). En de fietsers worden blij gemaakt met meer ruimte op fietsstraten.
Maar ook dat blijkt een dode mus, want die fietsstraten zijn ook vrijwel allemaal te smal. Ditmaal is de reden: ruimte voor trams en bussen gaat voor. Want die − vindt men − hebben meer snelheid nodig. Ook in een stad waar binnenkort 30 km/u de regel wordt, moeten bussen en trams 50 km/u kunnen rijden. En meer snelheid vraagt om meer ruimte. En dus worden fietsers afgescheept met minder ruimte op te krappe fietsstraten.
Wens versus werkelijkheid
Maar die krapte wordt in de etalage van de gemeente behendig verhuld, zoals op het onderstaande plaatje.
Het wensbeeld hierboven is verhullend, want het staat in schril contrast met de werkelijkheid waar fietsers dagelijks mee te maken hebben (hieronder). En niet alleen in de spits of als het erg druk is.
Ten einde raad naar de Raad
Hoewel het gemeentebestuur al jaren zegt meer ruimte te geven aan voetgangers en fietsers, worden die feitelijk nog steeds met een kluitje in het riet gestuurd. Zou dat zijn omdat men denkt dat fietsers en voetgangers toch wel blijven fietsen en lopen? Dat fietsers mans genoeg zijn om zelf voor hun ruimte op te komen? Ook al wordt het − vooral voor fietsers − steeds onveiliger in de stad? Juist door dat ruimtegebrek? Wij begrijpen er niets meer van.
Ten einde raad stuurden we een raadsadres aan de gemeenteraad. Met de oproep aan de raadsleden om het gemeentebestuur nu eindelijk eens aan haar woord te houden en te dwingen werkelijke keuzes te maken en werkelijk ruimte te maken voor veilig fiets- en voetgangersverkeer.
Update 28 februari 2023
In antwoord op ons raadsadres laat de gemeente ons weten dat ons verzoek om meer ruimte niet kan worden ingewilligd. Die extra ruimte zou namelijk ten koste gaan van nodig geachte schrikruimte tussen fietsers en tram of bus op de OV-baan (die daar 50 km/u moeten kunnen rijden). Zodat uiteindelijk de fietsers een veilig − zij het krap − fietspad inleveren voor minder ruimte en minder veiligheid.