De koude kermis van de fietsstraat

De gemeente Amsterdam mag graag pronken met haar fietsstraten. Maar dan moeten die wel aan bepaalde voorwaarden voldoen, en daar schort het in de praktijk nogal eens aan.

Vroeger werden in Amsterdam smalle fietspaden aangelegd, want ruimte voor auto’s ging voor. Nu worden die fietspaden opgeheven omdat ze breder moeten maar daar geen ruimte voor te vinden is (want auto’s…). En de fietsers worden blij gemaakt met meer ruimte op fietsstraten.
Maar ook dat blijkt een dode mus, want die fietsstraten zijn ook vrijwel allemaal te smal. Ditmaal is de reden: ruimte voor trams en bussen gaat voor. Want die − vindt men − hebben meer snelheid nodig. Ook in een stad waar binnenkort 30 km/u de regel wordt, moeten bussen en trams 50 km/u kunnen rijden. En meer snelheid vraagt om meer ruimte. En dus worden fietsers afgescheept met minder ruimte op te krappe fietsstraten.

Wens versus werkelijkheid

Maar die krapte wordt in de etalage van de gemeente behendig verhuld, zoals op het onderstaande plaatje.

Weteringschans: gemeentelijk wensbeeld van een fietsstraat. In werkelijkheid zie je dit alleen op zondagochtend.

Het wensbeeld hierboven is verhullend, want het staat in schril contrast met de werkelijkheid waar fietsers dagelijks mee te maken hebben (hieronder). En niet alleen in de spits of als het erg druk is.

Weteringschans: fietswerkelijkheid op 26 januari 2023, 13:44 uur. Een te krappe fietsstraat van 4,03m incl. schampstrook

Ten einde raad naar de Raad

Hoewel het gemeentebestuur al jaren zegt meer ruimte te geven aan voetgangers en fietsers, worden die feitelijk nog steeds met een kluitje in het riet gestuurd. Zou dat zijn omdat men denkt dat fietsers en voetgangers toch wel blijven fietsen en lopen? Dat fietsers mans genoeg zijn om zelf voor hun ruimte op te komen? Ook al wordt het − vooral voor fietsers − steeds onveiliger in de stad? Juist door dat ruimtegebrek? Wij begrijpen er niets meer van.

Ten einde raad stuurden we een raadsadres aan de gemeenteraad. Met de oproep aan de raadsleden om het gemeentebestuur nu eindelijk eens aan haar woord te houden en te dwingen werkelijke keuzes te maken en werkelijk ruimte te maken voor veilig fiets- en voetgangersverkeer.

Frederiksplein: hier moeten de fietsers ruimte inleveren voor groen

Update 28 februari 2023

In antwoord op ons raadsadres laat de gemeente ons weten dat ons verzoek om meer ruimte niet kan worden ingewilligd. Die extra ruimte zou namelijk ten koste gaan van nodig geachte schrikruimte tussen fietsers en tram of bus op de OV-baan (die daar 50 km/u moeten kunnen rijden). Zodat uiteindelijk de fietsers een veilig − zij het krap − fietspad inleveren voor minder ruimte en minder veiligheid.

Meer info

Lees ook

Hoe bevalt de vernieuwde Kinkerstraat?

De Kinkerstraat tussen de Bilderdijkstraat en de Kinkerbrug, heeft een nieuwe inrichting. In plaats van het smalle fietspad stad-in,...

Autoluw, gaat dat zo wel lukken?

Amsterdam wil dat de stad autoluw wordt. Maar de maatregelen die men voorstelt laten de auto's van de huidige...

Niet veilig kan nooit kwalitatief goed zijn

De gemeente Amsterdam kent een speciale commissie die moet zorgen voor een “kwalitatief goede, fysieke inrichting van de alle...