Waarom is de Fietsersbond tegen een helmplicht?

Bij het invoeren van een helmplicht, zo blijkt uit het buitenland  en uit vragen aan de Nederlanders, gaan mensen minder fietsen. De invoering van de helmplicht op de brommer in de jaren zeventig decimeerde het aantal brommers. En nu heeft de invoering van de helmplicht voor snorscooters hetzelfde effect.
Zelfs als er maar 1% minder gefietst gaat worden, is het negatieve gezondheidseffect al groter dan de verkeersveiligheidswinst.
Als we het aantal gewonde fietsers in het verkeer echt willen beperken is het veel belangrijker om snelheidsverschillen tussen de verkeersdeelnemers kleiner te maken en de infrastructuur veiliger. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het breder maken van drukke fietsroutes, het verwijderen van paaltjes en haakse stoepbanden en het aanbrengen van duidelijke lijnen op het fietspad.
Als meer mensen overal veilig kunnen fietsen is dat goed in de strijd tegen overgewicht en leidt dat tot veel extra gezonde levensjaren. Dat geldt voor alle leeftijden: voor jonge kinderen, ouderen die langer doorfietsen of (jong) volwassenen op weg naar werk en school. Dagelijks bewegen is belangrijk.
Als je door een helm op te zetten langer de fiets blijft gebruiken of jouw kind met helm eerder en vaker laat fietsen, is dat natuurlijk goed. Maar zet dan wel een echt goede helm op. En maak hem goed vast, anders helpt de helm niet.

Lees ook

Doet de gemeente wel genoeg aan verkeersveiligheid?

De gemeente vindt van wel als je afgaat op hun Uitvoeringsplan Verkeersveiligheid, 30 km, voetgangers en Fiets 2024. Volgens...

Fietsers moeten kunnen meedenken

Amsterdam wil nieuwe spelregels voor de manier waarop Amsterdammers invloed kunnen uitoefenen op de plannen en projecten van de...

De 2e fietsring als fietsstraat?

In 2018 heeft het gemeentebestuur het plan gelanceerd om, buiten de bestaande Binnenring voor fiets en OV, een 2e...